صندلی تهران در جلسات هیات دولت به چه کسی می رسد

چاپ

به گزارش خبرنگار مهر، مدتها است صندلی شهردار تهران در جلسات هیات دولت خالی است از زمانی که مقیمی سرپرست شهرداری تهران شد و تمایلی به حضور در جلسات هیات دولت نداشت تا زمان احمدی نژاد ‍شهردار منتخب شورای دوم که رسما از حضور در جلسات هیات دولت منع شد. عمر حضور احمدی ن‍ژاد در شهرداری هم چندان نبود و خیلی زود بهشت را به مقصد پاستور ترک کرد. او نیز با شهردار منتخب همان کار را کرد که دیگران با او کردند و مانع ورود شهردار به جلسات هیات دولت شد. درآن زمان  محمد خوش چهره نماینده  وقت تهران و عضو ائتلاف آبادگران در واکنش به این رفتار احمدی نژاد خواستار شفاف شدن  دلایل دعوت نکردن از شهردار تهران برای حضور در جلسات هیات دولت شد و آن را برطرف کننده شائبه های سیاسی، تبلیغاتی و منفی ارزیابی کرد.

خوش چهره معتقد بود پیش از این از آقای احمدی نژاد شهردار وقت تهران برای حضور در جلسات هیات دولت دعوت نشد. آن زمان خیلی از کارشناسان دلیل این امر را « مشرب سیاسی و خط فکری و جناحی» متفاوت دولت با شهردار وقت تهران می دانستند. شهرداری تهران یکی از مدیریت های استراتژیک در کشور است، زیرا تهران مرکز حکومت و کلان شهری است که نزدیک یک پنجم جمعیت کشور و نزدیک به نیمی از فعالیتهای صنعتی و کار گروهی را در خود جای داده است.

اما تلاشها و رایزنیهای گاه و بیگاه اعضای شورای شهر هم نتوانست این طلسم چند ساله را بشکند و شهردار را راهی جلسات هیات دولت کند. در این سالها دولت و شهرداری از طریق رسانه هایشان به هم پیغام می دادند و کمتر رو در رو در خصوص چالش های اساسی پایتخت به گفتگو می نشستد . اما با تغییر دولت دوباره زمزمه های حضور دوباره شهردار به هیات دولت شنیده شد . اعضای شورای چهارم شهر تهران نیز این حضور را  یکی از مطالبات تهرانی ها ازدولت می دانستند و آن را برای حل مشکلات پایتخت ضروری عنوان می کردند.
به نظر می رسد این رسم قدیمی که از زمان شهرداری کرباسچی آغاز شده است دوباره احیا می شود . اما هنوز مشخص نیست آیا شهردار تهران به این جلسات می رود یا استاندار و رئیس شورای شهر تهران. اما حضور کدامیک می توان به حل مشکلات پایتخت  و هماهنگی بیشتر میان دولت و مدیریت شهری کمک کند ؟

پیشنهاد رییس شورای عالی استانها در جلسات هیات دولت
مرتضی طلایی نائب رییس شورای شهر تهران با تاکید بر این که حضور شهردار و استاندار در جلسات هیات دولت می تواند سبب هماهنگی بیشتر برای حل مشکلات کلان شهرها شود به مهر می گوید: این حضور در سطح استاندار می تواند به حل مشکلات و مسائل  استان و در سطح شهردار می توان به حل چالش های شهر تهران کمک کند اما برای تقویت نهاد شوراها وطرح مسائل تمامی شهرهای کشور حضور رییس شورای عالی استان ها فرصتی مناسبی است که دولت در جریان مشکلات شوراها در سطح ملی قرار گیرد .

او موافق حضور  این سه مقام در جلسات هیات دولت است اما درباره حضور رییس شورای شهر تهران در این جلسات به عنوان نماینده سیاست گذاران اصلی پایتخت می گوید: جنس کار در شهرداری اجرایی است و جلسات هیات وزیران نیز از همین جنس است و برای تعامل و هماهنگی بیشتر به نظر می رسد حضور شهردار برای پایتخت مفید تر است .طلایی معتقد است این حضور می تواند دائمی نباشد و یک حضور اثر بخش در زمان های مورد نیاز برای مدیریت پایتخت کافی است .

اصل هماهنگی بین دولت و مدیریت شهری است
زمانی که کرباسچی به عنوان نخستین شهردار پا به جلسات هیات دولت گذاشت هنوز شورای شهری تشکیل نشده بود و با تشکیل شورا قرار بود اولین رییس شورای شهر تهران به نمایندگی پایتخت نشینان درجلسات دولت حضور یابد که سر انجام باز هم شهردار تهران در این جلسات شرکت کرد .

محسن سرخو عضو شورای شهر تهران با بیان این که تفاوتی نمی کند شهردار تهران در جلسات حاضر باشد یا استاندارو رییس شورابه مهر می گوید: حضوری اهمیت دارد که به حل مشکلات پایتخت نشینان منجر شود .

او حضور رییس شورای شهر تهران به عنوان نماینده منتخبان مردم تهران و شهردار را در جلسات هیات وزیران مید می داند و می گوید: هماهنگی دستگاه های دولتی با مدیریت شهری باید اصل قرار گیرد .

مسئول اجرایی شهر تهران شهردار است
با گذشت چند ماه از فعالیت مدیریت تازه شهری و دولت یازدهم به نظر می رسد فصل دوستی ها آغاز شده باشد . شهردار تهران پس از 8 سال پا به ساختمان استانداری گذاشت و وزیر کشور نیز در مصاحبه هایش بر همراهی مدیریت شهری تاکید می کند .
رضا تقی پور سخنگوی شورای شهر تهران هم با تاکید بر این که حضور نماینده ای از مدیریت شهری بستگی به نظر رییس جمهور دارد به مهر می گوید: آن چه از گذشته معمول بوده است حضور شهردار در جلسات هیات دولت است . اما از میان گزینه های مطرح شده به نظر می رسد حضور شهردار تهران مناسب تر باشد زیرا مسئولیت مسائل اجرایی کلان شهرها با شهردار است .
متقاضی برای حضور در جلسات هیات دولت از سوی مدیران شهری افزایش یافته است . اما هنوز با گذشت چند ماه از تشکیل جلسات هیات دولت نه خبری از حضور شهردار در این جلسات است و نه استاندار و رییس شورای شهر تهران . باید منظر ماند و دید این صندلی خالی سر انجام به چه کسی خواهد رسید.