ضرورت ایجاد نهاد متولی قدرتمند در حوزه کودکان

چاپ

عضو هیئت امنای انجمن حمایت از کودکان کار با بیان اینکه کودکان امروز سرمایه های فردا هستند بر ایجاد یک نهاد متولی قدرتمند در جهت صیانت از حقوق کودکان تاکید کرد.

 قاسم حسنی، عضو هیئت امنای انجمن حمایت از کودکان کار در گفت و گو با خبرهدف، با اشاره به دلایل ایجاد فقر در جامعه و بخصوص کودکان، گفت: آسیب اجتماعی در بسیاری موارد معلول فقر است. از سویی فقر و آسیب تسریع کننده یکدیگر هستند. حسین در ادامه به شعار محوری عدالت اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: نگرش در موضوع عدالت اجتماعی در برخی مواقع دچار انحراف شده است. امروز عدالت اجتماعی در قالب تشکل های مدنی، مردمی و صنفی و اتحادیه ای قابل پیگیری است. اما در همین جا هم موضوع عدالت اجتماعی دچار انحراف شده است.

وی با تاکید بر اینکه امروزه اتحادیه های بسیاری در حوزه های مختلف داریم، تصریح کرد: با این وجود مشاهده میکنیم بطور مثال اگر اتحادیه ای برای صنف آهن فروشان داریم، اتحادیه ای برای کارگران آن صنف نداریم. این مثال درباره بسیاری از اصناف صدق می کند. به همین جهت قشر کارگر و ضعیف جامعه نمی تواند صدای مشکلاتش را به گوش انجمن، نهاد یا مدیری برساند. بنابراین قشر ضعیف دیده نمی شود و مشکلاتش دو چندان می ماند. وسیع شدن مشکلات به ایجاد فقر دامن می زند و زمانی که فقر دامن خانواده ای را بگیرد ناچار تمامی اعضای خانواده باید برای چرخاندن چرخ زندگی کار کنند. اینجاست که مقوله کودکان کار و فقیر نمایان می شود.

حسنی در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره چرایی نداشتن اتحادیه مستقل کارگری، عنوان کرد: یکی از مباحثی که درباره ضرورت نداشتن اتحادیه مستقل کارگری مطرح می شود موضوع اعتصاب است. بدین معنی که کارگران هر زمان که ناراضی باشند می توانند از طریق اتحادیه شان اعتصاب کنند و کار را به چالش بکشند. این در حالی است که اعتصاب یکی از راه های مطالبه گری در  حوزه عدالت اجتماعی است. این در حالی است که اگر کارگران و فرودستان بتوانند در تشکیلات و اتحادیه های صنفی خودشان متشکل شوند و مطالباتشان را پیگیری کنند، یاد میگیرند که چانه زنی کنند. از طرفی نتیجه دیگرش ایجاد بلوغ اجتماعی و متوازن شدن قوا میان فرادستان و فرودستان را همراه دارد.

عضو هیئت امنای انجمن حمایت از کودکان کار توانمندی زنان در جامعه را دلیل دیگری بر ایجاد فقر در کودکان دانست و تصریح کرد: طبق یافته های علمی و عملی، یکی از حوزه هایی که کودکان دچار آسیب می شوند همان نقطه ای است که زنان از توانمندی های لازم اجتماعی و شغلی برخوردار نیستند. یافته های ما نشان می دهد هر جایی که مادر دارای توانمندی گفت و گو و نقش آفرینی اجتماعی است، کودکان نیز وضعیت به مراتب بهتری دارند.

حسنی با تاکید بر اینکه نسبت به موضوع فقر کودکان در جامعه ضمخت شده ایم، بیان کرد: این جمله معروف که مرگ یک نفر فاجعه است و مرگ هزاران نفر آمار را مطئمنا شنیده ایم. امروز موضوع کودکان فقیر و کار در جامعه وضعیت وخیمی ندارد اما اگر فاجعه را جلوگیری نکنیم به آماری تبدیل می شود که در آینده برایمان طبیعی می شود.

وی در ادامه به ارائه راهکار در حوزه مقابله با فقر کودکان پرداخت و افزود: متاسفانه در حوزه کودکان نهاد متولی قدرتمند نداریم. با اینکه مرجع ملی حقوق کودک را در وزارت دادگستری داریم اما این مرجع ابزار و ماموریت و شرح وظیفه لازم را برای صیانت از حقوق کودک ندارد. خوب میدانیم که کودکان امروز سرمایه های انسانی کشورمان هستند. بنابراین نباید سطحی به آنها نگاه کنیم. پس لازم است نهاد متولی قدرتمندی در این حوزه ایجاد شود تا بتواند از حقوقشان دفاع کند.