ضرورت توجه به نقش سازمان‌های مردمی در مقابله با فقر کودکان

چاپ

زهرا ساعی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نقش سازمان های مردمی در مقابله با آسیب های اجتماعی چون فقر در کودکان را حائز اهمیت دانست.

خبرهدف: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با هدف  گفت: فقر در کودکان به خانواده ها باز می گردد. معمولا کودکانی که والدین بدسرپرست، معتاد و جدا شده از هم دارند دچار آسیب فقر می شوند. اما علت دومی هم به عنوان جامعه در این رابطه دخیل است. متاسفانه نبود شغل مناسب و حمایت های ناکافی دولت از سرپرست خانوار باعث می شود کودکان آنطور که باید از جانب والدین حمایت نشوند.

ساعی با اشاره به اینکه فقر در کودکان به دسته های متفاوتی تقسیم می شود اظهار داشت: کودکانی که دچار آسیب فقر می شوند در وحله اول فقر مالی گریبانگیر آنها می شود که متاثر از همین موضوع دچار فقر تحصیلی، بهداشتی و فرهنگی نیز می شوند. وی با تاکید بر اینکه شدت آسیب ها در کودکان چندین برابر بزرگسالان است، افزود: با توجه به اینکه کودک توانایی محافظت از خودش را ندارد و از بلوغ فکری کافی برخوردار نیست، در زمان مواجهه با فقر نمی تواند سایر مسائل را کنترل و مدیریت کند و تصمیم درستی بگیرد بنابراین دچار آسیب بیشتری می شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در پاسخ به این سئوال که متولی اصلی برای مقابله با آسیب فقر در کودکان چه سازمانی است، گفت: امروزه متاسفانه کودکان نه تنها از سازمان های خیره و مردم نهاد بلکه از دولت نیز حمایت کافی را دریافت نمی کنند و متاسفانه چند دستگی در سازمان های متولی کودکان باعث شده فقر در کودکان بدرستی مدیریت نشود. ساعی در ادامه تصریح کرد: جزیره ای عمل کردن نهادهای مردمی و دولتی امروزه باعث شده کمک ها به کودکان نیازمند بدرستی تقسیم نشود. وی همچنین اضافه کرد: متاسفانه در حوزه کودکان و زنان که جزء اقشار آسیب پذیر هستند سازمانی قوی و متولی مشخصی نداریم. با اینکه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین سازمانی هایی چون بهزیستی و کمیته امداد را داریم اما این سازمان ها تاکنون نتوانستند این اقشار آسیب پذیر را به طور ویژه مورد رصد و ارزیابی قرار بدهند. تصمیمات مقطعی نمی تواند از افزایش آسیب هایی نظیر فقر در کودکان جلوگیری نماید.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس مقابله با آسیب فقر کودکان را نیازمند تعامل کافی بین سازمانی و سیاست گذاری واحد دانست. به عقیده وی خروجی عملکرد سازمان های مسئول نتوانسته موجب جلوگیری از آسیب های حوزه کودکان شود. ساعی با تاکید بر اینکه چنین موضوعاتی را در مجلس به عنوان قوه ناظر پیگیری کرده ایم، تاکید کرد: متاسفانه مقابله با آسیب های اجتماعی از جمله فقر در کودکان با توجه به مسائل کشور در اولویت چندم قرار میگیرد. به همین جهت باید حجم مطالبه از سازمان های مردمی و دولتی را در این باره بالا برد تا این موضوع در اولویت های اول تا سوم قرار بگیرد.

نماینده مردم تبریز در پایان یادآور شد: نقش سازمان های مردم نهاد در مواجهه با مسائلی چون فقر کودکان اهمیت بیشتری دارد. امروز نباید تمامی مسائل را از دولت پیگیری کرد. اگر قرار به این باشد این موضوعات در اولویت های پایین قرار میگیرد. بنابراین می توان یک رابطه دوسویه بین سازمان های مردمی و دولت ایجاد کرد تا دولت از طریق تقویت این سازمان ها آسیب های اجتماعی را کنترل کند. ساعی با اشاره به اینکه مشابه چنین اقدامی را می توان در شهر تبریز مشاهد کرد، افزود: در تبریز سازمان های خیریه و مردمی بسیار قدیمی داریم که توانسته اند کمک بسیاری در مواجهه با فقر کنند. این سازمان ها رابطه بسیار خوبی با نهادهای دولتی دارند و این رابطه دو سویه باعث شده امروز تبریز به عنوان شهر بدون گدا شناخته شود. این موضوع در بسیاری از جوامع رایج است و سازمان های مردمی حلقه ای واسط بین مردم و دولت هستند. بنابراین با شرایط کنونی که سازمان های دولتی نمی توانند نقش موثری در مبارزه با افزایش فقر در کودکان داشته باشند بهتر است تا حمایت از سازمان های مردم نهاد را افزایش دهند.