ضرورت حضور مشاور در گروه‌های امدادی اعزامی به حوادث و بحران‌ها

چاپ

رئیس سازمان نظام روانشناسی با بیان اینکه ضربه عاطفی که به افراد در حوادث طبیعی وارد می شود تا سال ها ادامه دارد، گفت: در بحرانهای طبیعی باید به همراه تیم امدادگر، مشاور هم حضور داشته باشد.

به گزارش خبرنگار هدف ، عباسعلی اللهیاری در نشست خبری همایش سراسری روانشناسان و مشاوران و حرف یاورانه با اشاره به اینکه سلامت چهار بعدی دارد افزود: ابعاد اجتماعی، روانی، معنوی و جسمانی، سلامت انسان را تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: سلامت جسمانی تنها ۲۰ درصد از سلامت را به خود اختصاص می دهد و آن هم تا تحت تاثیر ابعاد دیگر سلامت است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی تاکید کرد: کمتر از ۳ درصد بودجه سلامت در کشور به سلامت روان اختصاص می یابد که آن هم برای تختهای بیماران روانی است.

وی ادامه داد: وضعیت سلامت روان در کشور با یک بحران جدی مواجه است. انواع آسیب های اجتماعی روانی و معنوی خانواده ها را  گرفته است. بسیاری چالش‌ها در خانواده وجود دارد اما راهکارهای مقابله با آن را به جامعه نیاموخته ایم.

اللهیاری تاکید کرد: هر مورد کوچک در جامعه ما تبدیل به یک بحران می‌شود. در پیشگیری بسیار ضعیف بوده‌ایم و باید مراقبتهای اولیه را به خانواده آموزش دهیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی گفت: افرادی که مداخله در بحران دارند مثل پرستاران، پزشکان و مشاوران نیاز به آموزش جنبه های سلامت روان دارند. سازمان نظام روانشناسی با کمک نظام پرستاری و سازمان بهزیستی و خانه روانشناسان به دنبال های این است که به سمت آموزش فراگیر برای مقابله با بحران برویم.

وی خاطرنشان کرد: ضربه های عاطفی که به مبتلایان در حوادث طبیعی وارد می شود تا سال ها ادامه دارد اما مسئولان فقط به فکر خوراک پوشاک آسیب‌دیدگان هستند. باید به نقطه‌ای برسیم که وقتی امدادگر به حادثه‌ای اعزام می‌شود امدادگر مشاور هم به همراه تیم اعزام شود.

اللهیاری گفت: همانطور که پزشک بدون مرز برای اعزام به حوادث وجود دارد، باید روانشناسان بدون مرز در جهان توسعه یابد. در بحران‌های اخیر مثل زلزله تهران یا کرمانشاه حاکمیت آمادگی ایجاد نکرد و مشخص نبود که مدیریت بحران عاطفی در این حوادث بر عهده چه کسی است. به همین دلیل شاهد بودیم افرادی بدون این که حادثه خاصی رخ داده باشد تنها در اثر استرس و فشار روانی فوت شدن فضای مجازی وارد شده بر یک نقطه کشور را به کل کشور گسترش داد و مدیریت عاطفی در فضای مجازی وجود نداشت.