طرح های پژوهشی حوزه علوم شناختی فراگیر جامعه حمایت می شوند

چاپ

طرح های پژوهشی حوزه علوم شناختی فراگیر جامعه حمایت می شوند.ستاد توسعه علوم شناختی از طرح های پژوهشی حوزه علوم شناختی با تمرکز بر مسائل شناختی فراگیر جامعه حمایت می کند.

به گزارش خبرنگار هدف ، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در راستای اهداف و اولویت‌های راهبردی، برای توسعه و گسترش دانش علوم شناختی در سطح کشور، نهمین فراخوان حمایت از طرح های پژوهشی را با تمرکز جدی بر مسائل شناختی فراگیر جامعه در نیمه دوم پاییز امسال برگزار می کند.

طرح های پژوهشی می توانند پایان نامه و رساله های دانشجویی باشند. ستاد علوم شناختی از محققانی که تا کنون در زمینه علوم شناختی فعالیت متمرکزی نداشته اند نیز حمایت می کند تا بتوانند طرح  خود را اجرایی کنند.

طرح های دو گروه از محققان مورد حمایت ستاد قرار می گیرد؛ گروه اول، طرح های پیشنهادی محققان که شامل حداقل دو پایان نامه (کارشناسی ارشد/ دکتری) می شود، از سوی ستاد حمایت خواهند شد؛  این طرح ها باید در راستای اهداف پژوهشی، توسعه فناوری یا خدمات در حوزه شناختی  باشند.

طرح های گروه دوم، با هدف تعمیق و گسترش توسعه فناوری، ارائه خدمات و انجام تحقیقات اصیل و در مرزهای دانش توسط ستاد پشتیبانی خواهد شد؛ هدف این طرح ها می بایست تشکیل تیم‌های بین رشته‌ای در حوزه علوم شناختی در راستای یک خط پژوهشی باشد.

طرح های پژوهشی باید در حوزه های «بازتوانی و ارتقاء توانمندی های شناختی»، «پژوهش‌های کاربردی و بنیادی در آموزش و پرورش شناختی»، «پژوهش‌های کاربردی و بنیادی در علوم شناختی زبان (زبان شناسی شناختی)»، «پژوهش‌های شناختی مبتنی بر نگاشت مغز»، «توسعه ابزارها و فناوری های مطالعه رفتار زمانی-شبکه ای مغز»، «پژوهش های شناختی در حوزه های بالینی و علوم اعصاب شناختی»، «توسعه فناوری های شناختی مرتبط با ارتباط بین مغز و ماشین و مغز با مغز»، «مطالعات بنیادی و نظریه پردازی در حوزه علوم شناختی» ،«مدل سازی شناختی»  و «روانشناسی شناختی»  باشند.

همچنین همواره طرح‌های پژوهشی در حوزه‌های مشترک شناختی و علوم انسانی مانند شناخت اجتماعی، اقتصاد شناختی، مدیریت شناختی و انسان شناسی شناختی مورد توجه قرار دارد.

تاکنون بیش از  صد و سی طرح پژوهشی و مطالعاتی در مراکز علمی کشور با حمایت ستاد علوم شناختی در حال اجرا هستند.