فرصت دوماهه وزارت ورزش برای برگزاری انتخابات ۱۰ فدراسیون

فرصت دوماهه وزارت ورزش برای برگزاری انتخابات ۱۰ فدراسیون

چاپ

مشخص شدن زمان انتخابات کمیته ملی المپیک و لزوم حضور روسای فدراسیون‌ها در مجمع انتخاباتی، می‌طلبد تا وزارت ورزش هر چه زودتر فدراسیون های بلاتکلیف را سروسامان دهد.

به گزارش خبرنگار هدف، تعیین زمان انتخابات کمیته ملی المپیک آغاز راهی است که باید در آن ثابت شود متولیان ورزش کشور آنگونه که مدعی هستند در تعامل و همکاری با یکدیگرند؟ یا خیلی از چالش ها و اختلاف نظرهای قدیمی همچنان وجود دارد و مانعی برای پیشبرد اهداف و برنامه ها خواهد بود؟

آنچه مسلم است روند برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک و نتایج آن باید از هر حیث مورد تائید کمیته بین المللی المپیک باشد در غیر این صورت مسئولان این نهاد آن را رد خواهند کرد. این موضوع می طلبد برای برگزاری انتخابات ۲۵ دی ماه کمیته ملی المپیک تمام اقدامات مطابق با مصوبات IOC انجام شود تا خللی در روند برگزاری ایجاد نشود یا اینکه به نتیجه انتخابات ایرادی گرفته نشود.

اولین اقدام قانونمندانه در رابطه با انتخابات کمیته ملی المپیک، تعیین زمان برگزاری مجمع انتخاباتی و اطلاع رسانی به IOC دو ماه پیش از پایان دوره چهارساله هیات اجرایی و رئیسه فعلی بود که این کار انجام شد. از حالا به بعد اما سایر برنامه ها هم باید بر اساس مصوبات IOC پیش برود تا انتخابات بدون هیچ ابهام و ایرادی در موعد مقرر برگزار شود.

در این میان مسئولیت اصلی برای برگزاری قانونمند انتخابات کمیته ملی المپیک با خود مدیران این کمیته است. آنها باید هر چه زودتر ابهامات فعلی در رابطه با ۱- اساسنامه ای که باید ملاک کار قرار بگیرد ۲- پست چالش برانگیز خزانه داری ۳- آئین نامه انتخاباتی و باید و نبایدهای آن و … تصمیم گیری کند تا روند انتخابات با نام نویسی از کاندیداها به طور رسمی استارت بخورد اما در این بین وزارت ورزش هم نباید از مسئولیت خود برای انتخابات سالم و بدون چون و چرای کمیته ملی المپیک غافل شود.

به گزارش هدف ، احتمال استفاده از اساسنامه فعلی کمیته ملی المپیک به جای اساسنامه اصلاحی که هنوز تائید نهایی نشده، بیشتر است. البته در هر دو اساسنامه و در رابطه با ترکیب مجمع به حضور رئیس فدراسیون عضو فدراسیون بین المللی که در فهرست رشت های بازی های آسیایی و المپیک قرار دارد یا فدراسیونی که رشته یا رشته ­های ورزشی تحت پوشش آن ریشه در فرهنگ غنی ایران دارند، تاکید شده است. در هر دو اساسنامه آمده است که به در صورت غیبت رئیس، نماینده منتخب هیات رئیس می تواند در مجمع شرکت کند.

این در حالی است که برخی فدراسیون های ایران این روزها با سرپرست اداره می شوند. سرپرست هم عنوانی است که در IOC  اصلا به رسمیت شناخته نمی شود و اصلا برای آن تعریفی ارائه نشده است. بنابراین این افراد برای حضور در مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک مورد تائید نیستند. علاوه بر این افرادی که به جای رئیسِ، در مجمع حاضر می شوند هم جایگاه وی را ندارند کمااینکه طبق آئین نامه انتخاباتی دوره قبل، این افراد حق رای نداشتند.

توجه به این موضوع می طلبد وزارت ورزش برای برگزاری انتخابات فدراسیون هایی که بلاتکلیفی مدیریتی دارند، چاره اندیشی کند. به هر حال وزیر ورزش و معاون وی که تا همین دو سه هفته پیش بر برگزاری سرِ وقت کمیته ملی المپیک تاکید داشتند باید حالا در حیطه خود شرایط لازم را برای برگزاری صحیح انتخابات کمیته ملی المپیک فراهم کنند.

به هر حال مدیریت سرپرستی نه تنها مخلِ برنامه ها و اهداف فدراسیون هاست بلکه انتخابات کمیته ملی المپیک را هم می تواند تحت تاثیر قرار دارد. انتخاباتی که نتیجه آن تاثیر مستقیم بر کاروان ایران در بازی های آسیایی و المپیک خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار هدف تکواندو، کشتی، والیبال، تیروکمان، بوکس، شنا، کبدی، سه گانه، نجات غریق و کوهنوردی ۱۰ فدراسیونی هستند که یا با سرپرست اداره می شوند یا تا مدت زمان زیادی به پایان مدیریت آنها باقی نمانده است. وزارت ورزش باید به گونه ای برنامه ریزی کند که طی دو ماه آینده انتخابات این فدراسیون ها برگزار شود تا روسای آنها بتوانند بدون هیچ مشکلی در مجمع انتخاباتی شرکت کنند.