فضاپیمای جونو ناسا برای همیشه به دام مشتری افتاد

aa

چاپ

فضاپیمای جونو ناسا برای همیشه به دام مشتری افتاد

aa

دانش > نجوم – فضاپیمای جونو ناسا از زمان پرتاب در سال 2011 و حین حرکت در منظومه شمسی در معرض سه نیروی کششی از سوی زمین، خورشید و مشتری قرار داشته اما به گزارش اکنون اسیر نیروی گرانشی مشتری شده است.

به گفته ی ریک نیبکن، مدیر پروژه  جونو در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در پاسادنای کالیفرنیا، چند روز پیش تاثیر گرانشی مشتری درست با تاثیر گرانشی خورشید برابر شد و از فردای آن روز گرانش مشتری به نیروی نخستی که بر مسیر فضاپیما وارد می شود تبدیل شد، و تا پایان ماموریت، دیگر اجرام آسمانی تنها نقش ناچیزی در آن خواهند داشت.

جونو که در ۵ اوت ۲۰۱۱ راهی فضا شد، در ۴ ژوییه  امسال مانور جایگیری در مدار مشتری را انجام خواهد داد: روشن کردن موتور اصلی به مدت ۳۵ دقیقه، که میانگین سرعت آن را به اندازه ی ۵۴۲ متر بر ثانیه کاهش خواهد داد.

جونو به محض قرار گرفتن در مدار 37 بار دور منظومه مشتری در ارتفاع 5000 کیلومتری آن گردش خواهد کرد. این فضاپیما طی پرواز خود، زیر پوشش ابری تیره مشتری را برای دستیابی به درک بهتر در مورد منشا، ساختار، جو و مغناطوسفر سیاره بررسی خواهد کرد.

نام این فضاپیما از افسانه‌های یونانی و روم آمده است. رب‌النوع افسانه‌ای ژوپیتر یک چادر ابری در اطرافش کشیده بود تا خود را پنهان کند و همسرش، جونو می‌توانست به درون ابرها نفوذ کرده و ماهیت واقعی ژوپیتر را آشکار کند.