• انواع حساسیت پوستی در کودکان    :   آلرژی پوستی در کودکان خردسال در مقایسه با افراد دیگر رایج‌ تر است، حساسیت پوستی کودک می ‌تواند سلامت جسمی و روحی او را مختل کند. یکی ...
  • روحانی مسئولیت گرانی بنزین را بپذیرد    :   عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اینکه رئیس جمهور مسئولیت شوک بزرگ افزایش قیمت بنزین را به گردن وزارت کشور بیاندازد، قابل قبول نیست؛روحانی باید مسئولیت این اقدام را بپذیرد.
  • حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند    :   حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند/ کروکی‌ها الکترونیکی می‌شوند.رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بنا این است تا اواخر بهمن ۸ هزار دست افزار دیگر به دست‌افزار موجود در راهور اضافه کنیم و داستان قبض کاغذی کلاً تمام شود و پلیس یکدست با دست‌افزار جریمه کند.
  • جزئیات آمار حوادث شغلی    :   جزئیات آمار حوادث شغلی/۴۴ درصد حوادث در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله.جدیدترین آمار حوادث ناشی از کار نشان می‌دهد ۴۴.۳ درصد از حوادث کار مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله قرار دارند. همچنین ۷۱ درصد حوادث در ساعات صبح رخ می‌دهد.
  • در صورت امکان سهمیه بنزین به ۱۰۰ لیتر افزایش یابد    :   رئیس کمیسیون آموزش مجلس از رئیس‌جمهوری خواستار تثبیت قیمت‌ها شد و گفت: اگر امکان دارد سهمیه بنزین به ۹۰ تا ۱۰۰ لیتر افزایش یابد تا مردم دچار مشکل نشوند.
  • اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود    :   اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود/ با اغتشاشگران برخورد جدی شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اگر آرامش همین گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود.
  • مجلسی: روابط آمریکا و سعودی وارد مرحله تنش بحرانی شده است

    تقدیمی هدف:

    مجلسی: روابط آمریکا و سعودی وارد مرحله تنش بحرانی شده است

    xx

    بین الملل > خاورمیانه – یک کارشناس برجسته مسائل بین الملل در گفتگو با خبرهدف تحولات مربوط به روابط عربستان و آمریکا را مورد بررسی قرار می دهد.

    روابط عربستان سعودی با ایالات متحده به بدترین وضعیت در سالهای اخیر رسیده و حتی سفر باراک اوباما به ریاض هم باعث نمی شود اتفاق مهمی در فضای تیره و تار مناسبات دو طرف رخ دهد. رسانه های آمریکایی از نقش آفرینی سعودی در حوادث ۱۱ سپتامبر می گویند و عربستان هم تهدید کرده اگر آن ۲۸ صفحه معروف منتشر شود یا قانونی درباره نقش این کشور در آن ماجراها در کنگره به تصویب برسد، ریاض پول های خود را از آمریکا خارج می کند. در چنین فضایی چه چشم اندازی برای روابط سرد سعودی – آمریکا می توان متصور شد. برای یافتن پاسخ این پرسش با فریدون مجلسی هم کلام شدیم تا تحلیل این کارشناس برجسته مسائل بین الملل را در این خصوص داشته باشیم. مشروح گفتگوی خبرهدف با فریدون مجلسی را در ادامه می خوانید.

    سفر اوباما در فضای سنگینی انجام شد و وضعیت استقبال و جلسات نشان می دهد این تنش در طول سفر هم بر مناسبات ریاض – واشنگتن دیده شده. فضای مناسبات دو کشور را چگونه تحلیل می‌کنید؟

    واقعیت ماجرا این است که اوباما به این نتیجه رسیده عربستان و برخی از کشورهای عربی که حول محور عربستان جمع هستند در مسائل و مشکلات پیچیده ای که برای آمریکا و جهان غرب ایجاد شده دست داشته و دارند. وقتی در کنگره آمریکا اعلام شد سعودی در حوادث ۱۱ سپتامبر نقش داشته است، از تغییری مهم در مناسبات دو طرف حکایت دارد، هرچند اوباما گفت در صورت تصویب وتو خواهد کرد اما به هر حال نشان می دهد اوضاع در مراودات ریاض-واشنگتن اصلا مطلوب نیست.

    در این موضوع مولفه های اقتصادی و کمرنگ تر شدن این موضوعات هم نقش داشته است؟

    حتما همینطور است. به هر حال قیمت نفت پایین آمده از سوی دیگر نفت صخره ای در آمریکا تا اندازه زیادی نیاز این کشور را به خرید نفت خاورمیانه و عربستان سعودی کم تر کرده است و طبیعتا می بینیم از میزان اهمیت عربستان برای آمریکا کاسته می شود. هرچند نباید در این تخمین زیاده روی کرد و گمان کنیم کلا عربستان دیگر ارزشی برای آمریکا ندارد.

    مولفه های فرهنگی و اجتماعی و تغییرات ولو آرام در جامعه عربستان را هم می توان در این مسیر تعیین کننده دانست؟

    به هر حال جامعه عربستان در حال تغییر است و افراد تحصیلکرده بیشتری امروز در این کشور دیده می شوند و جامعه عربستان در حال گذار از یک وضعیت بدوی است در نتیجه حکام این رژیم تلاش دارند با دردسر آفرینی های خارجی فضا را برای پیشبرد امور در داخل هموار سازند. به این معنا که سعی می کنند با طرح پرونده های خارجی و منطقه ای توجهات عمومی را به آن سمت ببرند. در نتیجه مجموعه این عوامل سبب می شود اعتماد آمریکا هم نسبت به عربستان سعودی متزلزل شود.

    یعنی ما باید منتظر یک شیفت بنیادی در مناسبات دو طرف باشیم؟

    خیر. تمام اینها به این اندازه نخواهد بود که آنطور که شما اشاره کردید یک تغییر بنیادین ایجاد شود، توجه داشته باشید که آمریکا ۸۰ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به این کشور فروخته است. ضمن اینکه گروه محافظه کار و دست راستی در آمریکا همچنان از طرفداران رژیم کنونی سعودی هستند. اما در عین حال این نگرانی پیش آمده در صورتی که این رژیم با این مشکلاتی که با آن رو به روست ممکن است تجهیزات در اختیار گروه ها و نیروهای افراطی و جهادی قرار گیرد. از سوی دیگر داستان نقش آفرینی سعودی در حوادث ۱۱ سپتامبر و آنهایی که خواهان تصویب قانونی در کنگره علیه این اقدامات سعودی هستند کار را دشوارتر هم کرده است.

    در چند وقت اخیر رسانه های آمریکا و اروپا مطالب بسیار تندی نسبت به عملکرد عربستان منتشر کرده اند، از یکسو کاریکاتورهایی درباره حضور سعودی در حوادث ۱۱ سپتامبر چاپ شده و از طرف دیگری بسیاری از روزنامه های آمریکایی از لزوم بازنگری آمریکا در سیاست خارجی خود در قبال عربستان گفته است. آیا فکر می کنید این موضوع را فقط در ابعاد رسانه ای باید مورد توجه قرار دهیم یا بیش از آن؟

    به هر حال فضا در حال تغییر است. به نکته ای که باید توجه کنیم این است که صدور رایی علیه مصادره اموال ایران تا اندازه ای به اعتبار آمریکا لطمه وارد کرده و دیگر کشورهای جهان هم نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده اند که مبادا پول های آنها هم با چنین سرنوشتی رو به رو شود. ضمن اینکه عربستان هم تهدید کرده ۷۶۰ میلیارد دلار پول های خود را از این کشور بیرون می برد، نکته ای که البته برخی معتقدند ممکن است به صورت عکس رخ دهد. به این معنی که آمریکا با صدور احکامی در خصوص حادثه ۱۱ سپتامبر ممکن است پول های عربستان سعودی را هم مصادره کند چرا که پول این کشور فعلا نقد است و می تواند در این شرایط مفید واقع شود.

    در نهایت فکر می کنید چشم انداز مناسبات آمریکا با عربستان به چه سمتی خواهد رفت؟ ضمن اینکه آیا این تنش ها تاثیری بر روابط ایران و عربستان هم خواهد گذاشت؟

    ببینید موضوع روابط دوجانبه سعودی و ایالات متحده تا اندازه زیادی پیچیده شده است. ماجرای پیش آمدن و تشکیل جریان های افراطی رادیکال باعث بحرانی شدن مناسبات شده است. آمریکایی ها خود حتما در تولید القاعده سهیم بودند چون می خواستند نیرویی برای مبارزه با شوروی ایجاد کنند و در این امر هم موفق بودند و توانستند شوروی را از افغانستان بیرون ببرند اما طالبان کار عربستان و پاکستان بود که بعدها دردسرهای زیادی را برای واشنگتن ایجاد کرد. خانم هیلاری کلینتون پیشتر گفته بود که بعد از بیرون راندن شوروی از افغانستان متوجه شدیم که غولی به نام طالبان از بطری خارج شده که دیگر نمی توان به سادگی آن را مهار کرد. واقعیت این است که جریان های تکفیری که بعدها به وجود آمدند همه از همین ریشه سر بر آوردند. ما امروز می بینیم انفجارهایی در بروکسل و پاریس و مجموعه غرب ایجاد می شود که نمی توان آنها را حاصل کار غرب دانست. چرا که آنها هرگز حاضر نمی شوند خبرنگارانشان آنطور سر بریده شود یا شهروندانشان در خیابان های اروپا کشته شوند در نتیجه اینها اقداماتی است که از سوی عربستان سعودی رخ داده و ریشه تمام اینها به این کشور باز می گردد. در خبرها می خوانیم که عربستان ۷۰۰ میلیون دلار پول نقد و خصوصی به نخست وزیر مالزی می دهد و بعد از اینکه لو می رود می گویند برای کمک به کشور مالزی گرفته شده است. از سوی دیگر عربستان به برخی کشورهای حقوق بگیرش پول می دهد تا با ایران قطع رابطه کنند یا ما را تحت فشار قرار بگذارند اما می بینید که جهان تمام این تحولات را نظاره می کند و شما در رسانه های خارجی می بینید که دائما از نقش مخرب و منفی سعودی سخن به میان می آید.

    gps1

    مطالب مرتبط :

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    مدیر رَسته فناوری اطلاعات «طرح توسعه کسب و کار و اشتغال» پایدار وزارت کار از راه‌اندازی اولین بنیاد کارآفرینی توسعه فناوری‌های نوین در حوزه بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء خبر داد. محمدعبده ابطحی در گفتگو با خبرهدف، با اشاره راه اندازی بنیاد ملی توسعه فناوری در حوزه‌های بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کشور تا پایان هفته جاری گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت سازمان صنعتی ... مطلب کامل

    چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟

    قانون سلیقه‌ای اجرا می‌شود؛ چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق تعاون ایران با اشاره به قوانین دست و پاگیر کسب و کار گفت: سازمان مالیاتی با احیای پرونده های۵ سال گذشته،شرکت‌ها را درگیر کرده و در مواقعی ترمز ادامه فعالیت است. مطلب کامل

    آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    یک مقام مسئول از جلسه فوق‌العاده عصر امروز ستاد تنظیم بازار برای کنترل بازار خبر داد و گفت:با توجه به فراوانی کالا و وضعیت مناسب ذخایر استراتژیک، هرگونه افزایش قیمت کالا در بازار ممنوع است. مطلب کامل

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز/قید مدرک «دیپلم»در قرارداد تمام متصدیان.پیمانکار باجه های فروش بلیت مترو، ضمن اجبار کارکنان به ترغیب مسافران برای شارژ بلیت از طریق دستگاه‌های پوز، آنها را به اخراج در صورت تراکنش پایین دستگاه ها تهدید می کند. مطلب کامل

    ۲۲ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    روزنامه های: هفت صبح - اعتماد - شرق - کیهان - شهروند - ایران - آرمان - همشهری - صبح نو - قانون - بهار - اطلاعات - ابتکار - وطن امروز - جام جم - مردم سالاری - آفتاب - دنیای اقتصاد - عصراقتصاد - کسب و کار - جهان صنعت مطلب کامل

    بخشی از سهام هپکو همچنان در اختیار مالک فاقد صلاحیت

    در حالی که بدلیل فقدان صلاحیت درمالک قبلی هپکو، سهام این شرکت با وکالت بلاعزل در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته امابر اساس اطلاعات«کدال»مالک اولیه همچنان بخشی از سهام را در اختیار دارد. مطلب کامل

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    قیرهای تقلبی چگونه وارد پروژه‌های راهسازی شد؟

    سودهای میلیاردی موجب شده بازار تولید قیرهای تقلبی همچنان گرم باشد و اگرچه ورود این ماده اولیه به پروژه‌های عمرانی محدود شده اما عرضه به بازار همچنان ادامه دارد. مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    طراحی توسط : طراح وب دات کام www.taraheweb.com

    تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت خبر هدف محفوظ است و نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.

    تلفن: 850 550 33 ایمیل: info@khabarhadaf.ir

    تمام حقوق این سایت برای © 2024 خبر هدف. محفوظ است.