محمود اسلامیان:کروش باید بماند، رفتن او ریسک است

vv

چاپ

محمود اسلامیان:کروش باید بماند، رفتن او ریسک است/این هتک حرمت به علی کفاشیان است

vv

ورزش > مدیریت ورزش – اسلامیان می گوید :«از کروش حمایت نمی کنند که هیچ، برایش مشکل درست می کنند.»

خبرگزاری خبرهدف؛محمود اسلامیان نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال،مردی که فوتبال اصفهان را متحول کرد، ناامیدوانه درباره آینده فوتبال حرف می زند. او می گوید ساختار فوتبال مشکل دارد و اشاره می کند به گزارش کمیسیون اصل 90. به اینکه چرا همه چیز را در مملکت ول کرده اند و گیر داده اند به بودجه 50 میلیارد تومانی فدراسیون فوتبال.

کارلوس کروش استعفای خود را به علی کفاشیان داد. او دوباره از شرایط گلایه دارد و البته می گوید می رود تا در صورت تغییرات، دست افراد را باز بگذارد. نظر شما درباره استعفای این مربی چیست؟

مربی بخش مهمی از موفقیت در فوتبال است. مربی بسیار تعیین کننده است. شما به لسترسیتی و موفقیتش در انگلیس نگاه کنید. آنها با بازیکنان کم نام و نشان در صدر جدول هستند و این موفقیت را مدیون رانیری اند. وقتی برانکو به پرسپولیس می آید، این تیم متحول می شود. وقتی مربی خوب و فهیم می آید، این اتفاقات می افتد. از این نظر، تیم ملی برای مردم اهمیت بسیار زیادی دارد. به نظر من کروش از نظر فنی، تخصصی و مسئولیت پذیری بسیار خوب است و می تواند تیم را رهبری کند. او تمام این ویژگی ها را به خوبی نشان داده است. هم در تیم ملی سوابق خوبی دارد و هم در تیم های قبلی سوابق خوبی داشته است. کروش مربی اثرگذاری است. تیم او نیاز به تدارکات دارد. متاسفانه از آنجا که منافع مالی فوتبال ما کم است، مشکلاتی داریم. همینطور ما با مشکلات ساختاری و اقتصادی در فوتبال روبرو هستیم. نمی توانیم امکانات را در اختیار کروش قرار دهیم. حالا این هیچی، حمایت که نمی کنیم، یکسری مشکلات هم برای کروش به وجود آوریم. این حاشیه ها را افراد مختلفی به شکل مختلف به وجود می آورند. جای اینکه کمبودها را با مهر و محبت به کروش جبران کنیم، بر عکس عمل می کنیم. ما مرحله اول مقدماتی جام جهانی را قطعا با موفقیت سپری می کنیم ولی مرحله دوم بسیار بسیار سخت است و مشکلات زیادی به وجود می آید.

ولی فدراسیون با هزینه 5 میلیاردی برای تیم امید نشان داد که اینقدرها هم بی پول نیست.

نه ما منابع مالی نداریم. شما این هزینه را با هزینه هایی که کشورهای دیگر می کنند، قیاس می کنید؟

مگر تیم ملی چقدر هزینه دارد؟ درست کردن یک زمین که هزینه یک میلیاردی….
نه، ما حداقل برای درست کردن زمین شماره یک کمپ 5 میلیارد تومان نیاز داریم. الان هدف ما درست کردن دو زمین است. از آنجا که زمین ها کاملا خراب هستند و باید از نو ساخته شوند، حداقل 10 میلیارد هزینه نیاز داریم، یعنی برای هر زمین 5 میلیارد تومان.

با استعفای کروش باید چه کرد؟
بالاخره بحث تیم ملی فراتر از فدراسیون فوتبال است و یک بحث ملی است. وقتی ما به جا جهانی صعود می کنیم، در کشور چه اتفاقی می افتد؟ همه ملت ایران شاد می شوند. کمتر موضوعی است که در کشور هست که اینقدر مردم را خوشحال کند، شاید اتفاقی مثل فتح خرمشهر. خیلی اتفاق خاصی باید بیفتد که مردم اینقدر کنار هم باشند. وقتی موضوع اینقدر اهمیت دارد، باید مسئولان به فکر باشند. در شرایطی که منبع اصلی هزینه فوتبال، حق پخش است، ما در این بخش با مشکل روبرو هستیم. یعنی 60،70 درصد راه درآمدزایی بسته است. چاره ای نیست جز اینکه دولت کمک کند تا مشکلات رفع شود.

پس شما معتقدید کروش باید حفظ شود.
بله. ایشان به فوتبال ما تسلط دارد. بازیکنانی را که مطرح نبودند به تیم ملی می برد و اینگونه آنها را ستاره لیگ برتر می کند. در این زمینه نمونه زیاد است. کروش یک مربی حرفه ای است. اگر او برود ما باید هزینه بدهیم. یعنی تا او برود و مربی جدید بیاید، تیم ملی ضربه می خورد. جدایی کروش از فوتبال ایران ریسک است.

کروش از غیبت در جلسه با اینفانتینو هم به شدت دلخور بود.
من در مسافرت بودم و اصلا در جریان این مسایل قرار نگرفتم.

نظر شما درباره انتخابات و کلا فضایی که وجود دارد چیست؟
من الان به نوعی حضور ندارم. فکر می کنم به طور کلی مشکلات ما مشکلات ساختاری است. با تغییر افراد نمی توان معجزه ای نمی شود کرد.
به نظر می رسد شما که با انگیزه وارد فوتبال شدید، حالا خیلی انگیزه ندارید. آیا این عزم را برای کمک به فوتبال می بیند؟

همه به اهمیت فوتبال واقف هستند. به هر حال ما مشکلاتی داریم. یکی از مشکلات هم این است که همدلی وجود ندارد. متاسفانه فضایی که باید همه کمک کنند، وجود ندارد. ما چه بخواهیم چه نخواهیم فوتبال قدرت این را دارد که در یک روز غیر تعطیل فوتبال 80 هزار نفر به ورزشگاه بکشد. این خیلی مهم است و پیغام دارد. من فکر می کنم دولت و مجلس باید عزمی کنند تا مشکلات حل شود. نباید فوتبال به این وضعیت ادامه دهد. شما ببیند رقبا در همین کشورهای حاشیه خلیج فارس چه هزینه هایی می کنند. ما اگر یک دهم آنها هزینه کنیم به خاطر علاقه ای که در کشور هست، موفق خواهیم بود. بنابراین ما باید مشکلات را حل کنیم، اگر بخواهیم تحول ایجاد شود. منتهی ما راحت طلبیم و فکر می کنیم کفاشیان برود و یکی بیاید، معجزه می شود. اینطوری نیست. واقعیت نشان داده که این شکلی ما موفق نمی شویم. شما ببیند کل بودجه فدراسیون در یک سال 50 میلیارد تومان است ولی کمیسیون اصل 90 مجلس همه چیز را ول کرده و چسبیده به بودجه فدراسیون فوتبال.

اتفاقا این مسئله ای بود که می خواستیم درباره اش با شما حرف بزنیم. نظر شما درباره آن گزارش چیست.
یکسری مسایل کلی مطرح کردند. اینهمه تشکلات سازمانی و شرکت های کوچک که کم کم هزار میلیارد تومان در سال گردش مالی شان هزار میلیارد تومان است را ول می کنند، آن وقت موضوع اصلی می شود فدراسیون فوتبال و هزینه هایش. اینجا که پول نیست. ساختار هم مشکل دارد. منابع نیست. تازه یکی بیاید که بخواهد اینها را جمع کند، واقعا سخت است. من خیلی امیدی به این اوضاع و احوال ندارم.

البته کفاشیان هم نفر اول فساد در فوتبال معرفی شده است.
خب فصل انتخابات است دیگر! یک وقتی هست پرونده به قوه قضائیه رفته. آنجا رسیدگی کرده اند و اتهام ثابت شده، حق دارند بگویند ولی الان به نظرم به کفاشیان هتک حرمت کرده اند. شما تا دو روز پیش به بابک زنجانی که قوه قضائیه جرمش را اعلام کرده، می گفتند ب.ز. 10 میلیارد تومان پول این کشور را برده است. بعد برای 50 میلیارد فدراسیون فوتبال این بحث ها را درست می کنید؟ بودجه کل فدراسیون می شود 2 درصد بهره یک هفته پولی که زنجانی برده است. آنوقت همه چیز را ول کرده اند و می گویند فوتبال. این درست نیست. در دین می گویند گناه نکنیم و اگر چیزی می گوئیم خودمان را جای طرف مقابل قرار دهیم. این رفتارها خوب نیست. نا امنی برای آدم ها ایجاد می کند.