محمود عزیزی: همیشه مشکل مالی داریم

dd

چاپ

محمود عزیزی: همیشه مشکل مالی داریم/ همراهی هنرمندان و بی‌اعتنایی آستان قدس به جشنواره تئاتر رضوی

dd

فرهنگ > تئاتر – محمود عزیزی گفت: اخلاق رضوی در متون شرکت کننده به نوعی متجلی می‌شود که می‌تواند آغاز حرکتی ماندگار و تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرهدف نشست رسانه ای یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی با حضور سید جواد جعفری؛ مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) و محمود عزیزی؛ دبیر یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی در سالن همایش تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست جواد جعفری با اشاره به نامگذاری فاصله زمانی میان ولادت حضرت معصومه (س) تا سالروز ولادت امام رضا (ع) با نام هفته کرامت گفت: دستگاه های فرهنگی کشور به مناسبت این دهه پیش بینی هایی را برای انجام برخی فعالیت ها دارند که یکی از این برنامه ها جشنواره امام رضا (ع) است.

او ادامه داد: 14 سال است که جشنواره امام رضا (ع) در عرصه بین المللی برگزار می‌شود و یکی از متنوع ترین رویدادها در سطح کشور است. این جشنواره با دو هدف برگزار می شود. اولین هدف این جشنواره این است که با بهره مندی از قالب های هنری و استفاده از ظرفیت های هنرمندان کشور و دلدادگی ها به امام رضا (ع) تلاش کند ارزش های حاکم بر جامعه اسلامی در مسیر فرهنگ و هنر را تقویت کند. گام دوم تجلیل از پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری مرتبط با جامعه رضوی است. در طول سال نام آوران عرصه فرهنگ و هنر تولیداتی دارند و طبیعی است این جشنواره در راستای شناسایی این افراد و تقدیر از آن ها گام بردارد.

 

10 روز، 31 استان، 84 برنامه

جعفری درباره استان های محل برگزاری جشنواره امام رضا(ع) توضیح داد: این جشنواره در 31 استان و در هر استان یک تا 10 برنامه در موضوعات مختلف هنری، سینمایی، رسانه های دیجیتال و … برگزار می شود. چهاردهمین جشنواره امام رضا (ع) از چهاردهم مرداد ماه به مدت ده روز در استان های مختلف برگزار خواهد شد که دارای 84 شاخه در عرصه های علمی، فرهنگی- هنری و سینمایی است که دبیرخانه هر کدام در استان های مختلف تشکیل شده و فراخوان این جشنواره به صورت بین المللی اعلام شد.

او با اشاره به اتاق فکرهای ایجاد شده با حضور شخصیت های علمی و هنری در کنار مسوولان جشنواره ادامه داد: این افراد ماموریت دارند نسبت به اثربخشی و کیفیت برنامه ها نظارت داشته باشند. برای هر یک از برنامه های موضوعی در استان ها دو نظارت پیش بینی شده است. نظارت کیفی و عمومی که نظارت کیفی از سوی معاونان وزارت فرهنگ انجام می شود و نظارت عمومی ناظر بر کل آثار و کمیت و کیفیت آن هاست.

 


آرزوی برگزاری چند صدمین جشنواره تئاتر رضوی

به گفته مدیرعامل بنیاد علمی- فرهنگی امام رضا(ع) جشنواره تئاتر رضوی یکی از موثق ترین جشنواره ها در حوزه فرهنگ و هنر کشور است. چهره های فرهنگی به دلیل ارادت به امام هشتم در این جشنواره شرکت می کنند و مردم به دلیل دلدادگی به امام هشتم مخاطب جدی این جشنواره هستند. در طول این سال ها تلاش شده تا یکی از چهره ها دبیری تخصصی جشنواره را برعهده داشته باشد و به نظرم بلوغ جشنواره تئاتر رضوی در این دوره اتفاق افتاده است.

او از تاسیس یک سالن ویژه برای برگزاری جشنواره تئاتر رضوی در شهر بجنورد خبر داد و گفت: این سالن ساخته شده تا جشنواره در سال های بعد هم در شهر بجنورد بماند.

در ادامه این نشست محمود عزیزی که به عنوان دبیر یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی در این سالن حضور داشت گفت: ما همیشه مشکل مالی داریم اما از کنارش عبور می کنیم و به کار خود ادامه می دهیم. آنچه برای من هوس انگیز بود همدلی و همراهی هنرمندان خوب کشور بود. خوشبختانه دوستان خواهند دید که این کارها از چه جایگاهی برخوردار هستند.

او ادامه داد: ما به اخلاق در جامعه بسیار نیاز داریم و اخلاق رضوی در متون شرکت کننده به نوعی متجلی می شود که می تواند آغاز حرکتی ماندگار و تاثیرگذار باشد. آرزوی برگزاری چند صدمین جشنواره را برای تئاتر رضوی دارم چون جریانی تئاتری است در فضایی که جریان فرهنگی و هنری خاصی نداریم. افراد بسیاری وجود دارند اما جریان سازی نشده و اگر خوب برنامه ریزی کنیم جشنواره تئاتر رضوی می تواند یکی از جشنواره های سودمند باشد.

 

رونمایی از 12 نمایش ضبط شده در جشنواره تئاتر رضوی

عزیزی در پاسخ به یک پرسش درباره تماشای سی دی آثار به جای اصل آن ها توضیح داد: من همواره مخالف تماشای سی دی کارها به جای اصل آن هستم چون قضاوت را دشوار می کند اما نمی توان چند داور را همزمان به چند شهر مختلف فرستاد. قطعا بسیاری از بازبینی ها از طریق فیلم نمایش ها دچار نقصان هست اما ما شاکله اصلی آثار را در نظر گرفتیم.

جعفری هم در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان حمایت آستان قدس رضوی از این جشنواره گفت: آستان قدس ارتباطی با این جشنواره ندارد و تئاتر رضوی مورد حمایت وزارت ارشاد است و به طور مشخص از سوی معاونت امور هنری وزارت ارشاد برگزار می شود. مرادخانی که ریاست کارگروه جشنواره رضوی را برعهده دارد جشنواره را میان استان ها تقسیم بندی کرده و به این شکل جشنواره تئاتر در بجنورد و هنرهای سنتی در اصفهان و خوشنویسی در قزوین برگزار می شود.

در انتهای این مراسم از نسخه سی دی 12 نمایشنامه که در جشنواره تئاتر رضوی حضور داشتند، و به صورت رادیویی و به کارگردانی ایوب آقاخانی ضبط شده است رونمایی شد.

یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی از 15 تا 20 مرداد ماه در شهر بجنورد برگزار خواهد شد.