مدیر هندی مایکروسافت

مدیر هندی

چاپ

مدیر هندی مایکروسافت: اشتباهات قبلی را در حوزه موبایل تکرار نخواهیم کرد

ساتیا نادلا در مصاحبه‌ای ضمن برشمردن اشتباهات مدیریت قبلی (استیو بالمر) اعلام کرد تصمیمات غلطی که با تمرکز بر پی سی مرتکب شدیم را در بخش موبایل تکرار نخواهیم کرد.

مدیر هندی تبار مایکروسافت که جانشین استیو بالمر شده می‌گوید به‌سوی موبایل رفتند چراکه بیش‌ازحد روی پی سی سرمایه‌گذاری کردند و چوبش را هم خوردند و به همین خاطر در آینده نیز تمرکز زیادی روی موبایل نخواهیم داشت تا اشتباه مدیریتی قبلی را تکرار نکنیم.

وی تأیید کرد آن‌ها خیال می‌کردند که پی سی همه‌چیز فناوری است و تمرکز بیش‌ازحد روی آن باعث عقب‌افتادگی مایکروسافت و غافل شدن از سایر حوزه‌های فناوری شد اما تصمیم استیو بالمر برای خرید نوکیا و تمرکز بیش‌ازحد روی موبایل هم اشتباه بوده است و این نکته‌ای است که بیل گیتس و وی روی آن اتفاق‌نظر داشته‌اند و تنها استیو بالمر بود که روی این موضوع پای فشرد و عاقبت آن نیز باید اخراج 7800 کارمند نوکیا باشد!

به گفته وی اوضاع کاملاً عوض‌شده است. یک دهه قبل، بیش از 90 درصد از ابزار متصل به اینترنت ویندوزی بودند اما با ظهور گوشی‌های هوشمند بازار پی سی افول کرد و این 90 درصد به 15 درصد (مطابق آمار سال گذشته کوین ترنر/ مدیر عملیات مایکروسافت) تقلیل پیدا کرد و اما ویندوزفون که مایکروسافت دیر شروع کرد،اکنون فقط 3 درصد از کل سهم بازار موبایل را به خود اختصاص داده است.

در مقابل، اپل، توانست با ورود بهنگام به عرصه موبایل مشکلات ناشی از فروش دسکتاپ و لپ‌تاپ خود در بازار را نه‌تنها جبران کند، بلکه سهم عمده بازار موبایل را نیز در دستان خود بگیرد.

به همین خاطر نادلا می‌گوید تمرکز تنها، روی موبایل می‌تواند مایکروسافت را دوباره به مشکل استراتژی توسعه پی سی بیندازد و باید مایکروسافت از تمرکز روی موبایل خودداری کند.

مدیر اجرای مایکروسافت بنابراین می‌گوید در یک سال اخیر با مشکلات ناشی از تمرکز روی موبایل مبارزه کرده و در ضمن به دلیل محبوبیت ویندوز سعی کرده پلتفرم ویندوز را به سایر ابزار و سیستم‌عامل‌ها گسترش دهد و ورود نسخه‌های جدید آفیس روی اپل و اندروید به همین دلیل بوده است.

نادلا تمرکز را روی فناوری کلود و فناوری اختصاصی مایکروسافت (بنام آژر/cloud-based Azure platform) گذاشته است و با آژر و آفیس می‌خواهد مایکروسافت را توسعه دهد.