مهمترین نکات سه سال پیام نوروزی روحانی

bb

چاپ

مهمترین نکات سه سال پیام نوروزی روحانی/ از دعا برای جامعه بی‌دروغ تا تاکید بر پرهیز از خشم

bb

سیاست > دولت – حسن روحانی همچون روسای جمهور سلف خود هر نوروز با پیامی تصویری میهمان خانه‌های مردم می‌شود.

به گزارش خبرهدف، رئیس جمهور در پیام نوروزی امسال خود به موضوعاتی همچون اخلاق،  دوستی و پرهیز از خشم تاکید و از برجام های یک و دو یاد کرد و وعده داد رشد اقتصادی به دو برابر متوسط 10 سال گذشته برسد. روحانی در پایان دعا کرد که بتواند میثاق ملی یعنی قانون اساسی را بنای خدمت به خلق قرار دهد. متن کامل پیام نوروز 95 روحانی خطاب به ملت ایران را می توانید بخوانید.

بخش‌هایی از پیام نوروزی رئیس جمهور در سال 93

رئیس جمهور در اولین پیام نوروزی خود در سال 93 ضمن تشریح عملکرد و دستاوردهای دولت تدبیر و امید در سال گذشته، بر ضرورت همدلی همگان در راستای پاسداشت هویت ایرانی‌ و اسلامی ‌و ایجاد فضای رشد فرهنگ در جامعه‌ تاکید کرد. بخش‌های از پیام نوروزی او در سال 93 به این شرح است:

** بسیار خوشحالم به عرض ملت ایران برسانم که در زمینه اقتصادی دولت توانست با کمک کارشناسان و کاردانان و متخصصان، سرعت تورم را مهار کند؛ از مهرماه تا پایان بهمن، در هر ماهی که ملاحظه می‌کنیم رشد تورم از متوسط یک درصد کمتر بوده است؛ گاهی ۱.۲ دهم، گاهی نیم درصد و در بهمن امسال [سال۹۲] رشد تورم از نیم درصد هم کمتر بوده است؛ یعنی چهار دهم درصد. اگر بخواهیم با بهمن سال گذشته [سال۹۱] مقایسه کنیم که آن موقع رقم تورم در یک ماه ۵.۳ دهم بوده، به این معناست که تورم بهمن پارسال [سال۹۱] نسبت به امسال [سال۹۲] ، ۱۳ برابر بوده است و امسال [سال۹۲] به یک سیزدهم کاهش پیدا کرده است. همچنان در سال آینده [سال۹۳] اقدامات مجدانه‌ای برای کاهش رشد تورم خواهیم داشت.

** همچنین مسأله مهم ما در موضوع اقتصاد، مبارزه با رکود و شروع رونق اقتصادی است. سال آینده[سال۹۳]، سالِ رونق اقتصادی خواهد بود و در کنار رونق اقتصادی، شاهد رشد و شکوفایی صنعت، کشاورزی و بخش‌های خدمات در اقتصاد خواهیم بود.

** سال گذشته در زمینه سیاست خارجی قدم بسیار مهمی برداشته شد و امسال هم ادامه خواهد یافت. توانستیم درباره مشکلی که به نام پرونده هسته‌ای و تحریمی که به ناروا علیه ملت ما وضع کرده بودند، در اولین قدم موفقیت‌آمیز، به توافقی ولو کوتاه‌مدت دست پیدا کنیم و در واقع، ارّابه تحریم را متوقف کردیم؛ این مسیر ادامه خواهد یافت و در سال جاری امیدواریم بتوانیم به توافق نهایی دست یابیم.

** دولت، درمان و امنیت غذایی برای اقشار محروم را به عنوان دو سیاست در سال جاری دنبال خواهد کرد. به طور کلی، وضعیت درمان کشور و سلامت و بیمه درمانی به نفع مردم تحول مثبت خواهد یافت. مردم در ماه‌های آینده شاهد اوضاع بهتری در مسیر سلامت خودشان و فرزندانشان خواهند بود.

** مسأله سیاست داخلی و فرهنگی برای این دولت بسیار اهمیت دارد. می‌خواهیم اخلاق در جامعه ما حاکم شود و تندی‌ها و افراط‌ها رخت بر بندد. در یک جامعه اسلامی، محمدی، علوی و فاطمی، نباید تهمت و افترا و دروغ جای پایی داشته باشد؛ باید دشنام برای همیشه از فضای جامعه ما رخت بربندد؛ ما پیرو همان قرآنیم که به ما امر می‌کند حتی نسبت به کفّار، سَبُّ و دشنام روا نداریم.

بخش‌هایی از پیام نوروزی رئیس جمهور در سال 94

رونق پایدار، افزایش صادرات غیرنفتی و ایجاد فرصت‌های جدید اشتغال بویژه برای جوانان از جمله اهداف دولت بود که رئیس جمهور در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۴ بر آنها تاکید کرد. بخش‌هایی از پیام نوروزی روحانی برای سال 94 به شرح زیر است:

** هدف ما در سال جدید، رونق پایدار، افزایش صادرات غیرنفتی و ایجاد فرصت‌های جدید برای اشتغال بویژه برای جوانان عزیز، تحصیلکردگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌هاست و در این زمینه با کمک شما مردم در سال جدید، قدم‌های نویی را برخواهیم داشت، صادرات غیرنفتی را افزایش خواهیم داد و زمینه اشتغال را فراهم خواهیم کرد.

** امروز دیگر مسابقه برای تحریم ایران وجود ندارد، امروز مسابقه برای تفاهم با ایران وجود دارد. امروز می‌بینید که کشورهای جهان، قدرت‌های بزرگ این را حس کردند که تحریم و تهدید بی‌اثر است و راه مفاهمه، تفاهم و تکریم نسبت به ملت بزرگ ایران است. ما حقوق هسته‌ای این ملت را تثبیت کرده‌ایم. سازمان تحریم را در هم شکسته‌ایم و این ملت در مسیر اهداف بلند خود موفق خواهد بود. رابطه‌مان را با همسایگان در همه زمینه‌ها گسترش دادیم. سیاست ما با همسایگان، سیاست مودت و دوستی است.

** ما نسبت به سایر کشورها سیاست ما تنش‌زدایی و گسترش همکاری‌هاست، هم با شرق هم با غرب بویژه کشورهای منطقه. کار بزرگ دیگری که ملت ما در سیاست خارجی انجام داد، قهرمانی این ملت در برابر تروریزم، افراطی‌گری و خشونت بود، ما دوستانمان را در مبارزه با تروریزم تنها نگذاشتیم و در همه جای منطقه، هر کجا که دوستان ما و کشورهای منطقه در فشار تروریزم قرار گرفتند آنها را یاری کردیم و این کمک را تا ریشه‌کن کردن افراطی‌گری و تروریزم در منطقه و جهان ادامه خواهیم داد.

** مردم عزیز ایران با کمک و حمایت شما در زمینه مسایل اجتماعی، قدم‌های خوبی برداشته شد. امروز رنج بیماران از دیروز کمتر است. امروز خانواده‌هایی که به هر دلیل بیماری را در بیمارستانی دارند با فکر راحت‌تر می‌توانند به فکر سلامت بیمارانشان باشند.

** سال جدید، سال انتخابات است باید فضای بهتری را برای فعالیت احزاب بوجود آوریم، آستانه تحمل را بالاتر ببریم، سربلندی این ملت را به رخ بدخواهان بکشیم. به همه نشان دهیم که افکار مختلف را ما تحمل می‌کنیم. دست به دست هم دهیم، مجلسی را بسازیم که شایسته این ملت بزرگ ایران است و مجلس خبرگانی را بوجود آوریم که ثبات بیشتر برای کشور و آرامش بیشتر برای افکار عمومی جامعه ما بوجود آورد و این کار با همکاری یکدیگر امکان‌پذیر است.

** در زمینه مسایل فرهنگی تلاش ما این است، آرامش بیشتری بوجود آوریم، فضای بهتری را بوجود آوریم، بگذاریم همه خلاقیت‌ها ظهور و بروز پیدا کند و در این زمینه امیدوارم ما بتوانیم به همه هنرمندان ما فضای بهتری را برای خلاقیت‌هایشان در اختیار آنها بگذاریم.

بخش‌هایی از پیام نوروزی سال 95 رئیس‌جمهور

رییس‌جمهور در پیام نوروزی امسال خود با تشریح بخشی از دستاوردهای بزرگ ملت ایران در سالی که گذشت، تاکید کرد که سال ۹۵، سال «امید و تلاش» است تا ایرانی شایسته این ملت بزرگ بسازیم. بخش‌هایی از پیام سال جدید روحانی به شرح زیر است:

** از او {خداوند بزرگ} می‌خواهیم که ذهن و زبان ما را با دوستی و آشتی که آیین نوروزی است، آشناتر نماید. خشم را از نگاه ما، ستیز را از کلام ما و تندی را از رفتار ما، دور کند و از او بخواهیم که همه ما با هر اعتقاد و مذهبی که داریم، سرود وحدت علیه تفرقه و تنازع و خشونت سر دهیم.

** ملت ما با همدلی برجام را به فرجام مطلوب رساند، زنجیرهای تحریم را پاره کرد و زمینه را برای فعالیت در زمینه‌های اقتصادی مهیا نمود. تحریم‌های بانکی، مالی، پولی، نفتی، پتروشیمی، بیمه، حمل و نقل و همه تحریم‌های هسته‌ای برداشته شد و شرایط برای فعالیت اقتصادی مردم ما آماده‌تر شد.

** بحمدالله با همه سختی‌ها دست ما به سمت بانک مرکزی دراز نشد و دست ما همواره به سوی مردم و بالاتر به سمت آسمان و به سوی خداوند دراز بود و با لطف او و همت مردم، با همه پیچ‌و‌خم‌ها، سال را با افتخار و موفقیت به پایان رساندیم و هم‌اکنون در سال 95 که سال امید و تلاش ما است، بی‌تردید همه ما می‌توانیم ایرانی را بسازیم که شایسته این ملت بزرگ است.

** من باز هم دستم را به سوی ملت بزرگ ایران دراز می‌کنم؛ امیدوارم و مطمئنم که با همکاری یکدیگر و با تلاش و کوشش داخلی و با تعامل سازنده با جهان می‌توانیم در مسیر رونق، تلاش و رشد و فعالیت اقتصادی قرار بگیریم. ان‌شاءالله خواهیم توانست با کمک یکدیگر به رشد دو برابری متوسط ۱۰ ساله گذشته برسیم. ما می‌توانیم با تلاش و کوشش همگانی به رشد ۵ درصدی برسیم.

** گرچه ملت بزرگ ما که همیشه پیشگام بودند، «برجام دو» را در 7 اسفند سال گذشته کلیـد زدند. «برجام دو» همان اقدام مشترک ملی در داخل کشور است که با وحدت، آشتی و با همدلی شروع خواهد شد؛ برجامی که قبل از اقتصاد از اخلاق آغاز می‌شود.

**خدایا به دولت ما توان ده که همچنان پاسدار خون شهیدان بماند و میثاق ملی یعنی قانون اساسی را بنای خدمت به خلق قرار دهد.