نحوه نظارت مجلس خبرگان بر رهبری چگونه است؟

kk

چاپ

نحوه نظارت مجلس خبرگان بر رهبری چگونه است؟/ پاسخ آیت‌الله دری نجف‌آبادی را بخوانید

kk

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها – منشی هیات رئیسه مجلس خبرگان می‌گوید یکی از مهم‌ترین وظایف این مجلس مراقبت از شرایطی است که برای رهبر در قانون اساسی ذکر شده است تا در صورتی که اگر رهبر از ابتدا شرایط لازم را نداشته و یا در طول دروه برخی شرایط را از دست داده و یا حتی بیمار شده و دیگر نمی‌تواند مسئولیت‌ها را انجام دهد، اعضا طبق اصل 107 قانون اساسی، تصمیم مقتضی را اتخاذ کنند.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف آبادی در گفت‌وگویی با خبرهدف به تشریح وظایف مجلس خبرگان پرداخت و در مورد اینکه آیا این مجلس در عمل نیز نظارتی بر عملکرد رهبری دارند، از جلسه‌ای روایت کرد که اعضای هیات رئیسه به همراه اعضای کمیسیون تحقیق خدمت مقام معظم رهبری رسیده و مسائلی را مطرح و ایشان نیز پاسخ‌های لازم را ارائه کردند.
او گفت: خبرگان می‌توانند انتصاباتی که از سوی رهبر صورت می‌گیرد را مورد بررسی قرار دهند. به طور مثال رهبر نظام فرماندهان نظامی و رئیس صداوسیما را منصوب می‌کند، این ها مربوط به زعامت رهبری است که در اینجا نمایندگان خبرگان می‌توانند وارد عمل می شوند. مثلا اگر جایی به نظرشان آمد که شرایط لازم رعایت نشده یا آن فردی که منصوب شده وظایف خود را به درستی انجام نمی دهد، می‌توانند ورود کرده و سوالی کنند و جوابی بگیرند.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی ادامه می‌دهد: چند وقت پیش که هشت موضوع را جمع‌بندی کرده‌ بودیم به همراه آیت‌الله مهدوی کنی، اعضای هیات رئیسه و کمیسیون تحقیق خدمت مقام معظم رهبری شرفیاب شدیم و هریک از دوستان نیز مسائلی را که در نظر داشتند بیان کردند. پس از آن مقام معظم رهبری چه نسبت به آن هشت موضوع اساسی و چه سایر مسائل مطرح شده توضیحاتی را بیان کردند.
او همچنین از ارسال گزارش‌ها در مورد برجام، برخی تصمیمات و اقدامات و عملکرد دستگاه‌های زیر نظر رهبری به ایشان سخن گفت و یادآور شد: مقام معظم رهبری هم تا جایی که مورد نیاز خبرگان باشد، موارد را در اختیار خبرگان قرار می‌دهند.