نظر کاربران خبرآنلاین درباره قرارداد خرید ۶۰ هواپیما/ بهره‌وری خطوط‌ هوایی چه می‌شود؟

چاپ

نظر کاربران خبرآنلاین درباره قرارداد خرید ۶۰ هواپیما/ بهره‌وری خطوط‌ هوایی چه می‌شود؟

اقتصاد > صنعت – کاربران خبرآنلاین معتقدند «در کنار خرید هواپیماهای روز دنیا، شرکت‌های هواپیمایی همزمان باید بهره‌وری خودشان را هم به مقدار زیادی افزایش دهند و به رضایت مشتریان بسیار بیشتر از قبل اهمیت دهند.»

به گزارش خبرگزاری خبرهدف، در هفته‌جاری تفاهم‌نامه‌ای برای خرید 30+30 هواپیما با پنج درصد پرداخت نقدی و 95 درصد فاینانس بین شرکت هواپیمایی آسمان با شرکت بویینگ به امضا رسید. با این قرارداد، قرار شد ابتدا 30 فروند هواپیمای بوئینگ 737 و به تدریج 30 فروند هواپیمای دیگر توسط شرکت هواپیمایی آسمان خریداری شود.

در شرایطی قراردادهای تازه برای خرید هواپیما میان شرکت‌های هواپیمایی ایران و شرکت‌های خارجی سازنده هواپیما بسته می‌شود که کارشناسان عنوان می‌کنند با ورود هواپیمای نو به ناوگان هوایی کشور، تحول عظیمی را در صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور شاهد خواهیم بود.

در این خصوص، در گزارشی که درباره نهایی شدن خرید 60 هواپیما از بوئینگ منتشر شده بود، کاربران خبرآنلاین مطرح کردند: «یکی از مسیرهای پیشرفت، دارا بودن زیرساخت‌های قوی بروز و توسعه‌یافته هست. اگه دولت به کمک دانشگاه و تمام بنگاه‌ها و نهادهای اقتصادی و علمی بتونه یک تحول مهم در ارتقای صنعت ایجاد کنه، می‌تونه در اقتصاد کشور انقلاب کنه.»

تعبیر «آزاده» یکی از کاربران خبرآنلاین از ورود هواپیماهای جدید چنین است: «بازگشت امید به زندگی.»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین نوشت: «نوع قراردادهایی که بسته می‌شه، به نظرم چون حدود 95 درصد هزینه‌ها به صورت اعتباری و فاینانس هست، بسیار عالیه. چیزی که مهمه، اینه که همه این‌هایی که مخالف خرید این هواپیماها هستند، بیشترین استفاده رو خواهند کرد.»

«احمدرضا» نیز تصریح کرد: «خبر خوبیه. البته بعد از تایید وزارت خزانه‌داری آمریکا نهایی می‌شه که امیدوارم بدون دردسر انجام بشه. ما علاوه بر هواپیماهای جدید، به قطارهای برقی سریع‌السیر و در کل، توسعه و روزآمد کردن شبکه حمل‌ونقل هوایی و ریلی احتیاح شدید داریم. این کار، اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم زیادی به‌دنبال داره و به توسعه گردشگری داخلی و خارجی هم کمک زیادی می‌کنه. از درآمدزایی مهم‌تر، امنیت مردم رو هم بیشتر می‌کنه.»

یکی از کاربران خبرهدف  که نام خود را عنوان نکرده، متذکر شد: «آخ‌آخ، الان یه سری دلواپس میان می‌گن که اینا مرجوعی بودن لابد. والا دیدم که می‌گم.»

کاربر دیگری نوشت: «تفاهم‌نامه با قرارداد فرق داره. باید صبر کرد و دید تبدیل به قرارداد می‌شه یا خیر؟ اگر بشه، کار مثبتی هست. فقط به‌نظر می‌رسه زمان تحویل رو خیلی طولانی در نظر گرفتن.»

«ساسان» در پاسخ به این اظهارنظر نوشت: «تفاهم‌نامه نیست، قرارداد تفاهم‌نامه چند ماه پیش بود.»

«سام01» نیز عنوان کرد: «دوستمون درست می‌گه. امروز تفاهم‌نامه امضا شده است. امیدواریم با دریافت مجوز فروش از اوفک، به قرارداد تبدیل بشه. هرچند با حضور وزیر خزانه‌داری جدید آمریکا، کار بسیار دشواری به‌نظر می‌رسه. طبق برجام، غرب تعهد داده تحریم هوایی ایران برداشته بشه.»

یکی از کاربران خبرهدف  یادآور شد: «خیلی‌ها هستن که سوار هواپیما نشدن. از آن منظر شاید فکر کنی که چه سودی به حال ما داره، ولی اگه از این منظر که با اومدن این هواپیماها و دیگر هواپیماها صنعت هوایی جون می‌گیره و خیلی‌ها به کار مشغول می‌شن و همون‌هایی که تا حالا بلیط از کشور‌های عربی واسه مسافرت می‌گرفتن، از خطوط هوایی ایران می‌خرن و در نتیجه سودش توی جیب ایرانی می‌ره و سرمایه ایرانی به کشور‌های دیگه نمی‌ره. به موضوع نگاه کنی، جریان کاملا فرق می‌کنه. به امید روزی که با پا گرفتن صنعت هوایی توی کشور خیلی از ماها که درآمد کمتری هم داریم، بتونیم راحت‌تر از هواپیما مخصوصا برای سفر‌های طولانی استفاده کنیم.»

یکی از کاربران خبرهدف نوشت: «موفقیت بزرگی است که هم رفاه و امنیت برای مردم می‌آورد و هم باعث رشد اقتصادی قابل توجه در این صنعت مهم کشور می‌شود. فقط در کنار خرید هواپیماهای روز دنیا، شرکت‌های هواپیمایی همزمان باید بهره‌وری خودشان را هم به مقدار زیادی افزایش دهند و به رضایت مشتریان بسیار بیشتر از قبل اهمیت دهند.»