نگاه معاون روحانی به حضور نظامیان در میتینگ‌های انتخاباتی و پشت‌صحنه فعالیت جبهه‌های سیاسی

چاپ

سیاست > دولت – معاون پارلمانی دولت تاکید دارد براساس سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب حضور نظامیان در میتینگ‌ها و فعالیت های انتخاباتی جبهه های سیاسی منع شده است.

حسینعلی امیری که زمانی در سمت حقوقدانی شورای نگهبان ایفای مسئولیت کرده است، در گفتگو با خبرگزاری خبرهدف درباره حضور برخی چهره های نظامی در همایش و گردهمایی‌ جبهه های انتخاباتی که در آستانه انتخابات برپا می شوند، گفت: یکی از بندهای سیاست های کلی که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند منع نظامیان و نیروهای مسلح در حوزه های سیاسی است. طبیعتا از ناحیه عزیزانی که در نیروهای مسلح خدمت می کنند حتما این تاکید و سیاست رهبری باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این چهره های نظامی حتی در میتینگ های انتخاباتی نباید شرکت کنند؟، خاطرنشان کرد: سیاست های کلی اطلاق دارد که دخالت نیروهای مسلح در بحث های سیاسی و انتخاباتی منع دارد البته این در سیاست های کلی آمده است قطعا بندهای سیاست های کلی تبدیل به قانون می شود و جزئیات در قانون عادی باید دیده شود.

امیری در پاسخ به این سوال که حضور آقای محسن رضایی در همایش جبهه های مردمی نیروهای انقلاب با توجه به بازگشت شان به سپاه آیا حضور غیرقانونی تلقی خواهد شد، اظهار داشت: عرض کردم آنچه سیاست های کلی مقام معظم رهبری است منع مداخله نیروهای مسلح در بحث های انتخاباتی است.

وی در پاسخ به این سوال که این حرف یعنی نظامی ها حتی در پشت صحنه جبهه های انتخاباتی نباید حضور داشته باشند، خاطرنشان کرد: این که عرض کردم سیاست های ابلاغی رهبری است که ابلاغ کردند.،

معاون پارلمانی دولت در ادامه این گفتگو در پاسخ به این سوال که در ماجرای تصادف دو قطار علی رغم عذرخواهی و استعفای مدیرعامل راه آهن، نمایندگان باز هم بحث استیضاح وزیر را دنبال کردند، ولی به نظر می رسد این دسته از نمایندگان در ماجرای پلاسکو سکوت کرده اند، گفت: استیضاح، تذکر، سوال حق نمایندگان مجلس است، توقع و انتظاراین است که در یک فضای کارشناسی موضوعات مورد بررسی قرار گیرد، مطمئن هستم نمایندگان مجلس حتما با یک نگاه کارشناسی به موضوعات می‌پردازند.

وی ضمن تشکر از تعاملاتی که مجلس با دولت دارد، تصریح کرد: مطمئن هستم نمایندگان موضوع تصادف قطار را هم حتما در یک بستر کارشناسی مورد رسیدگی قرار می دهند. تا الان هم همینطور بوده است. اینکه مجلس با صبوری با قضیه برخورد کرد و منتظر شد تا کمیسیون عمران گزارش تهیه کند، منتظر شد شورای سوانح ریلی نظر خود را بدهد و اظهارات آقای وزیر را در کمیسیون شنید، همه اینها حکایت از آن دارد که موضوع در یک بیشتر کارشناسی در حال رسیدگی است.

امیری درباره نگاه دوگانه منتقدان در این دو ماجرا، گفت: نمایندگان مجلس نمایندگان کل ملت هستند و نسبت به حقوق کل ملت تکلیف و وظیفه دارند بنابراین فکر نمی کنم برای نمایندگان مجلس تفاوتی کند که موضوع درباره پلاسکو رخ دهد یا حادثه قطار. حادثه پلاسکو هم در ایامی اتفاق افتاد که نمایندگان در حوزه انتخابیه بودند و فکر می کنم هفته آینده که نمایندگان از حوزه انتخابیه برگردند به این موضوع هم بپردازند. من می گویم حقوق مردم برای نمایندگان مردم مهم است حالا حادثه هرجا می خواهد اتفاق بیفتد.