• انواع حساسیت پوستی در کودکان    :   آلرژی پوستی در کودکان خردسال در مقایسه با افراد دیگر رایج‌ تر است، حساسیت پوستی کودک می ‌تواند سلامت جسمی و روحی او را مختل کند. یکی ...
  • روحانی مسئولیت گرانی بنزین را بپذیرد    :   عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اینکه رئیس جمهور مسئولیت شوک بزرگ افزایش قیمت بنزین را به گردن وزارت کشور بیاندازد، قابل قبول نیست؛روحانی باید مسئولیت این اقدام را بپذیرد.
  • حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند    :   حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند/ کروکی‌ها الکترونیکی می‌شوند.رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بنا این است تا اواخر بهمن ۸ هزار دست افزار دیگر به دست‌افزار موجود در راهور اضافه کنیم و داستان قبض کاغذی کلاً تمام شود و پلیس یکدست با دست‌افزار جریمه کند.
  • جزئیات آمار حوادث شغلی    :   جزئیات آمار حوادث شغلی/۴۴ درصد حوادث در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله.جدیدترین آمار حوادث ناشی از کار نشان می‌دهد ۴۴.۳ درصد از حوادث کار مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله قرار دارند. همچنین ۷۱ درصد حوادث در ساعات صبح رخ می‌دهد.
  • در صورت امکان سهمیه بنزین به ۱۰۰ لیتر افزایش یابد    :   رئیس کمیسیون آموزش مجلس از رئیس‌جمهوری خواستار تثبیت قیمت‌ها شد و گفت: اگر امکان دارد سهمیه بنزین به ۹۰ تا ۱۰۰ لیتر افزایش یابد تا مردم دچار مشکل نشوند.
  • اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود    :   اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود/ با اغتشاشگران برخورد جدی شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اگر آرامش همین گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود.
  • هزینه تلفات شبکه برق چقدر است؟

    تقدیمی هدف:

    هزینه تلفات شبکه برق چقدر است؟

    11 درصد از برق تولیدی در شبکه توزیع هدر می‌رود، اما نمودار تلفات برق کاهشی است

    اقتصاد > انرژی – تلفات برق در شبکه توزیع 4 درصد کاهش یافته،این خبری است که حمیدرضا فلاحتیان معاون وزیر از عملکرد سه سال توزیع برق در کشور می دهد.

    به گزارش خبرهد ف ، حميدرضا فلاحتيان گفته است:«اتلاف انرژی در خطوط انتقال از مرز 15 درصد با یک حرکت جهادی به مرز 5/10 درصد در سال جاری رسیده است  که می‌توان گفت متوسط اتلاف انرژی کشور در سه‌ساله گذشته 4 درصد کاهش پیداکرده و درصددیم که این تلفات را تا 6 یا 7 درصد در سال‌های آینده کاهش دهیم.»

    مساله کاهش تلفات برق در شبکه توزیع از ابعاد مختلفی قابل ارزیابی است؛ چه از نظر مالی و هزینه هایی که به وزارت نیرو وارد می کند و چه از نظر فنی که راهکارهای کاهش تلفات برق در آن بررسی می شود. علل و راهکارهایی که می توان این تلفات را به زیر ده درصد برساند، موضوعی است که نياز به تمرکز زیادی دارد. تلفات برق در کشورهای پیشرفته رقمي در حدود 5 تا 6 درصد است .

    با این معیار و میزان، تلفات برق ما در وضعیت فعلی دوبرابر استاندارهای معمول دنیاست. از این رو و هم‌زمان با رشد تولید برق که با افزایش ظرفیت نیروگاه‌های کشور صورت گرفته، وزارت نیرو تلاش می‌کند تا تلفات برق در شبکه توزیع را نیز پایین بیاورد. اگرچه هم‌اکنون، 11 درصد از برق تولیدی در شبکه توزیع به هدر می‌رود؛ اما نمودار تلفات برق کاهشی است .عددي كه در ابتدای دولت روحانی 16 درصد گزارش شده است.

    برای درک اهمیت موضوع کاهش تلفات کافی است گفته شود که چهار سال پیش، ظرفيت اسمي نيروگاه‌هاي كشور 68 هزار و 894 مگاوات بود. اين ظرفيت در سال 1392 به 70 هزار و هفتصد مگاوات رسيده است.  آخرین گزارش صنعت برق در سایت توانیر نشان مي دهد كه هم‌اکنون میزان تولید برق کشور 73 و 160 مگاوات است.

    چندی پیش، مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد که تولید هر یک مگاوات برق، یک‌میلیون دلار سرمایه نیاز دارد. در واقع کاهش یک درصد تلفات برق تولیدی کشور(700 مگاوات) بالغ بر 700 میلیون دلار صرفه جویی سرمایه گذاری تولیدی در کشور است. که به مراتب هزینه کاهش تلفات از هزینه سرمایه گذاری کمتر است. بنابر این باید علل این تلفات و راهکارهای کاهش را بررسی کرد.

    فرسودگی شبکه توزیع 

    این یک واقعیت است که شبکه توزیع و فوق توزیع کشور در دهه 50 شمسی طراحی‌شده و  تغییر الگوی مصرف و افزایش جمعیت در این 45 سال از عواملی است که  موجب شده شبکه توزیع  پاسخ گوی نیاز کنونی نباشد. ضمن اينكه تغییر الگوی مصرف و استفاده از لوازم برقی متعدد و تغییر  منازل از ویلایی به آپارتمان، برق‌رسانی  به چنین شبکه توزیع بزرگی را با مشکل مواجه كرده و از همين رو لازم است که  ساختار و ظرفیت انتقال برق  در ایران مورد بازنگری قرار گیرد.

    شاخص‌های توسعه‌ای از عوامل دیگری است که می‌تواند شبکه توزیع را با افت ولتاژ روبرو سازد . علیرضا کلاهی صمدی رئیس سندیکای برق معتقد است شاخص‌های توسعه‌ای موجب تفاوت در الگوی مصرف است از جمله مناطق شمالی و جنوبی شهری چون تهران را با چگالی مصرفی معادل 2 تا 3 مگاوات در هر کیلومترمربع روبرو می‌سازد. به‌گونه‌ای که موجب می‌شود  چگالی مصرف در مناطق 1و 2و 3 تهران  معادل شهرهای پیشرفته‌ای چون لندن و کشورهای توسعه‌یافته باشد.

    با این اظهارنظر می‌توان دریافت که تفاوت در الگوی مصرف چگونه می‌تواند مناطق شمالی و جنوبی شهر را با تغییر در چگالی مصرف خط‌کشی کند”

    کلاهی صمدی مي گويد:« با توجه به‌شدت مصرف برق، لازم است که برق  63 کیلووات ساعتی از شبکه توزیع وارد پست‌های 230 کیلووات ساعتی شود تا  با فشاری معادل 20 کیلووات ساعت به  خانه‌ها برسد. حالا این را مقایسه کنید با کشور امارات.»

    او می گوید: «در دبی که ازنظر وسعت قابل‌مقایسه با تهران نیست برق از پست‌های 132 کیلووات ساعتی با فشاری معادل 11کیلووات ساعت وارد مدار مصرف می‌شود که قطعا تلفات برق کمتری دارد. این توضیحات نشان می‌دهد که پست‌ها و خازن‌های شبکه توزیع  کشور نیازمند طراحی و بازنگری دوباره و متناسب با نیاز امروز و نیم‌قرن آینده است.»

    تغییر نگرش خدماتی به برق

    رئیس سندیکای برق با اشاره به لزوم تغییر نگرش خدماتی به برق تصریح می‌کند:« آنچه موجب شده میزان مصرف در کشور جدای از قدیمی بودن خطوط و شبکه توزیع برق و پایین بودن راندمان نیروگاه‌ها شدت گیرد، واقعی نبودن قیمت انرژی است دلیل این موضوع این است که برق همواره یک کالا و خدمت دولتی بوده نه تجاری و این نگرش موجب شده در طی سالیان دراز نه‌تنها شدت مصرف کاهش پیدا نکند بلکه ناهمخوانی دخل‌وخرج صنعت برق موجب عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران از این بخش شده است.»

    او می‌افزاید:«دراین‌بین بخش خصوصی و سرمایه‌گذار همواره به دنبال درامد‌هایی است که  سود متناسبی را متوجه خود کند. درنتیجه تا زمانی که قیمت برق واقعی نشود؛ نمی‌توان از بخش خصوصی انتظار داشت وارد عرصه سرمایه‌گذاری شود که توجیه اقتصادی چندانی برای آن ندارد.«

    علیرضا کلاهی همچنین معتقد است که همین نگرش خدماتی عامل تشویقی برای افزایش شدت مصرف در کشور شده است. وی می‌گوید: برق ارزانی  که دولت در اختیار بخش کشاورزی قرار داده موجب حفر چاه‌های عمیق  برای تأمین آب برای محصولاتی شده  که توجیه اقتصادی نداشته و تنها موجب از دست رفتن منابع آب‌های زیرزمینی شده است.

    راهکارهای کاهش تلفات

    بهبود وضعیت خازن‌ها و ترانس‌ها می‌تواند موجب بهبود بهره‌وری در شبکه توزیع شود که البته این موضوع نیز نیازمند استفاده از فنّاوری روز جهان است. در واقع جایگزینی شبکه فشار متوسط به ‌جای فشار ضعیف موجب می‌شود که برق ورودی به مبادی مصرف منطبق بر تغییر الگوی مصرف باشد؛ اما در شبکه توزیع مهم‌ترین عامل هدر رفت برق مربوط به انشعابات غیرمجاز است که این موضوع نیز ناشی از طولانی بودن خطوط برق کشور است.

    گزارش‌های کارشناسی نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته نوعی «تعجیل» در انتقال برق به سراسر کشور دیده می‌شود.  به این معنی که برق‌رسانی به‌خصوص به  مناطق و روستاهایی که جمعیت کمی دارند، انجام شده در حالی که شبکه توزیع  برای آنها صرفه و توجیه اقتصادی نداشته چرا که طولانی شدن شبکه توزیع زمینه استفاده‌های غیرقانونی را فراهم می‌کند.

    كارشناسان مي گويند،خطوط طولانی برق علاوه به این  که افت فشار را به دنبال خواهند داشت، موجب افزایش انشعابات غیرمجاز نیز می‌شود درنتیجه هرچه مراکز تولید از مصرف دور باشد موجب افت فشار ‌شود. کما این‌که بخش تولید و توزیع برق ایران با اختلاف ارتفاعی که از سطح دریا دارد و همواره دستخوش کاهش راندمان و اتلاف انرژی بیشتری خواهد بود. بنابراین توصيه كارشناسان کوتاه کردن خطوط انتقال و پست‌های فشارقوی است كه می‌تواند در کاهش تلفات برق موثر باشد.

    تولید پراکنده

    به جز سیاست قیمتی کاهش تلفات شبکه توزیع برق، راهکار تولید پراکنده هم در دستور کار وزرت نیرو قرار دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش اصلی تلفات شبکه برق کشور مربوط به بخش توزیع است. یکی از راهکارهای کاهش تلفات توزیع برق در کشور، استفاده از واحدهای تولید پراکنده برق است که می‌تواند به‌صورت ایجاد مزرعه های  خورشیدی یا نیروگاه‌های کوچک باشد. این راهکار برای روستاها و مناطقی تعریف‌شده  که از جمعیت کمی برخوردار بوده  و قرار گرفتن آن‌ها تحت شبکه توزیع سراسری به دلیل طولانی بودن خطوط انتقال توجیه اقتصادی ندارد.

    سید رضا میرزا زاده حسینی مجری طرح نیروگاه‌های تولید پراکنده توانیر دراین‌باره گفته است: «کشور به ایجاد ظرفیت  10 هزار مگاواتی نیروگاهی تولید برق پراکنده نیاز دارد» شاید در نگاه اول خرید برق تضمینی بتواند مشکل نبود منابع مالی را حل کند، اما واقعی نبودن قیمت برق مانع از تسهیل روند  سرمایه‌گذاری با خرید برق تضمینی می شود و به نظر می رسد  تا زمانی که قیمت انرژی در ایران واقعی نشود، اشتیاقی در بخش خصوصی برای سرمایه‌گذار برای بهینه‌سازی برق به‌طورجدی ایجاد  نخواهد کرد.

    تغییر تعرفه قیمت

    سید حسین سجادی مدير يك شركت توليد كننده برق، بیشترین اتلاف انرژی را در حوزه مصرف می‌داند که حتی بیشتر از هدر رفت برق در شبکه توزیع است.

    او می‌گوید: «لوازم پرمصرف و نامرغوب بیشتر موجب اتلاف انرژی می‌شود با توجه به این‌که  قانون حاکم بر روابط  تولیدکننده و مصرف‌کننده بر عرضه و تقاضا استوار است اگر مصرف‌کننده به دنبال تسهیلات با راندمان بالاتر باشد و حاضر به پرداخت بهای آن باشد عرضه‌کننده چاره‌ای جز فروش محصول باکیفیت ندارد. اما آنچه  انگیزه را از تولیدکننده برای تولید مرغوب می‌گیرد تعرفه نامناسب است.»

    سجادی تاكيد مي كند: «اصلاح قوانین موانع تولید تنها توانسته فاصله کاهش هزینه تولید محصول باکیفیت را کم کند اما تا زمانی که تعرفه اصلاح نشود نمی‌توان کاری از پیش برد. بنابراین برای اصلاح الگوی مصرف راهکارهای قمیتی  یکی از مهم ترین ارکان کاهش اتلاف برق  خواهد بود.»

    بنا به گفته او انتقال برق به مصرف‌کننده با ولتاژ بالا  در کنار تنظیم انشعابات برق با میزان نیاز مصرف‌کننده می‌تواند موجب کاهش اتلاف انرژی گردد. در بهینه‌سازی انرژی به‌خصوص در خطوط توزیع و انتقال همیشه پرت انرژی وجود دارد و هرگز صفر نمی‌شود اما اتلاف اصلی در انشعابات غیرمجاز است که باید با قوانین خاص از این موضوع جلوگیری شود.»

    gps1

    مطالب مرتبط :

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    مدیر رَسته فناوری اطلاعات «طرح توسعه کسب و کار و اشتغال» پایدار وزارت کار از راه‌اندازی اولین بنیاد کارآفرینی توسعه فناوری‌های نوین در حوزه بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء خبر داد. محمدعبده ابطحی در گفتگو با خبرهدف، با اشاره راه اندازی بنیاد ملی توسعه فناوری در حوزه‌های بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کشور تا پایان هفته جاری گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت سازمان صنعتی ... مطلب کامل

    چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟

    قانون سلیقه‌ای اجرا می‌شود؛ چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق تعاون ایران با اشاره به قوانین دست و پاگیر کسب و کار گفت: سازمان مالیاتی با احیای پرونده های۵ سال گذشته،شرکت‌ها را درگیر کرده و در مواقعی ترمز ادامه فعالیت است. مطلب کامل

    آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    یک مقام مسئول از جلسه فوق‌العاده عصر امروز ستاد تنظیم بازار برای کنترل بازار خبر داد و گفت:با توجه به فراوانی کالا و وضعیت مناسب ذخایر استراتژیک، هرگونه افزایش قیمت کالا در بازار ممنوع است. مطلب کامل

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز/قید مدرک «دیپلم»در قرارداد تمام متصدیان.پیمانکار باجه های فروش بلیت مترو، ضمن اجبار کارکنان به ترغیب مسافران برای شارژ بلیت از طریق دستگاه‌های پوز، آنها را به اخراج در صورت تراکنش پایین دستگاه ها تهدید می کند. مطلب کامل

    ۲۲ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    روزنامه های: هفت صبح - اعتماد - شرق - کیهان - شهروند - ایران - آرمان - همشهری - صبح نو - قانون - بهار - اطلاعات - ابتکار - وطن امروز - جام جم - مردم سالاری - آفتاب - دنیای اقتصاد - عصراقتصاد - کسب و کار - جهان صنعت مطلب کامل

    بخشی از سهام هپکو همچنان در اختیار مالک فاقد صلاحیت

    در حالی که بدلیل فقدان صلاحیت درمالک قبلی هپکو، سهام این شرکت با وکالت بلاعزل در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته امابر اساس اطلاعات«کدال»مالک اولیه همچنان بخشی از سهام را در اختیار دارد. مطلب کامل

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    قیرهای تقلبی چگونه وارد پروژه‌های راهسازی شد؟

    سودهای میلیاردی موجب شده بازار تولید قیرهای تقلبی همچنان گرم باشد و اگرچه ورود این ماده اولیه به پروژه‌های عمرانی محدود شده اما عرضه به بازار همچنان ادامه دارد. مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    طراحی توسط : طراح وب دات کام www.taraheweb.com

    تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت خبر هدف محفوظ است و نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.

    تلفن: 850 550 33 ایمیل: info@khabarhadaf.ir

    تمام حقوق این سایت برای © 2024 خبر هدف. محفوظ است.