• انواع حساسیت پوستی در کودکان    :   آلرژی پوستی در کودکان خردسال در مقایسه با افراد دیگر رایج‌ تر است، حساسیت پوستی کودک می ‌تواند سلامت جسمی و روحی او را مختل کند. یکی ...
  • روحانی مسئولیت گرانی بنزین را بپذیرد    :   عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اینکه رئیس جمهور مسئولیت شوک بزرگ افزایش قیمت بنزین را به گردن وزارت کشور بیاندازد، قابل قبول نیست؛روحانی باید مسئولیت این اقدام را بپذیرد.
  • حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند    :   حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند/ کروکی‌ها الکترونیکی می‌شوند.رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بنا این است تا اواخر بهمن ۸ هزار دست افزار دیگر به دست‌افزار موجود در راهور اضافه کنیم و داستان قبض کاغذی کلاً تمام شود و پلیس یکدست با دست‌افزار جریمه کند.
  • جزئیات آمار حوادث شغلی    :   جزئیات آمار حوادث شغلی/۴۴ درصد حوادث در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله.جدیدترین آمار حوادث ناشی از کار نشان می‌دهد ۴۴.۳ درصد از حوادث کار مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله قرار دارند. همچنین ۷۱ درصد حوادث در ساعات صبح رخ می‌دهد.
  • در صورت امکان سهمیه بنزین به ۱۰۰ لیتر افزایش یابد    :   رئیس کمیسیون آموزش مجلس از رئیس‌جمهوری خواستار تثبیت قیمت‌ها شد و گفت: اگر امکان دارد سهمیه بنزین به ۹۰ تا ۱۰۰ لیتر افزایش یابد تا مردم دچار مشکل نشوند.
  • اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود    :   اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود/ با اغتشاشگران برخورد جدی شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اگر آرامش همین گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود.
  • هشداری به زبان تئاتر

    تقدیمی هدف:

    هشداری به زبان تئاتر

    در آثارم خودآگاه و ناخودآگاه به سمت هشدار دادن نسبت به افتادن در دام افراط و تفریط رفته‌ام

    فرهنگ > تئاتر – مسعود دلخواه می‌گوید اجرای «مفیستو» یک هشدار است که بدانیم در موقعیتی شبیه به آن و در صورت حاکمیت دیکتاتوری چه تصمیمی می‌توان گرفت و هر تصمیم‌ چه عواقبی دارد.

    کلاوس مان نویسنده آلمانی رمان «مفیستو» را در سال ۱۹۳۶ نوشت  و آرین منوشکین هنرمند فرانسوی در سال ۱۹۷۹ آن را تبدیل به نمایش‌نامه کرد و  ایشتوان سابو کارگردان مجارستانی در سال ۱۹۸۱ «مفیستو» را براساس رمان کلاوس مان روی پرده برد. با رجوع به این سه اثر می‌توانیم سه روایت از «مفیستو» در دهه سی، هفتاد و هشتاد ببینیم و اکنون هم اجرای دکتر مسعود دلخواه را در سال۱۳۹۶ (۲۰۱۷) که براساس ترجمه ناصر حسینی‌مهر تا ۲۰ مرداد در تالار مولوی روی صحنه خواهد بود.

    «مفیستو» ماجرای یک بازیگر تئاترِ کمونیستِ هامبورگ، هندریک هوفگن (با بازی مرتضی اسماعیل‌کاشی) را روایت می‌کند که برای پیشرفت شغلی‌اش با دولت نازی‌ها پیمان می‌بندد و در نتیجه باعث نابودی دوستان انقلابی و همکاران هنرمندش می‌شود… دلخواه این متن را که در صفحه اول آن از ۳۶ شخصیت (با اشاره به گرایش سیاسی‌شان از جمله کمونیست، ناسیونال- سوسیالیست و سوسیال دموکرات) نام برده شده، با حضور  ۳۱ بازیگر و ۱۷ همسرا و سولیست روی صحنه برده است. اجرایی سنگین با بازی ترکیبی از بازیگران حرفه‌ای و هنرجویان تئاترى که سه ساعت به طول مى‌انجامد و می‌توان آن را دمیدن جانی تازه در پیکر تئاتر روایت‌محور هم دانست.

    کارگردان و بازیگران این اثر تا جمعه ۲۰ مرداد هر شب ساعت  ۱۹:۰۰ در تالار مولوی (خیابان شانزده آذر) منتظرتان خواهند بود تا به تماشای روایت‌شان از «مفیستو» بنشینید.

    دکتر مسعود دلخواه در حال هدایت بازیگران در حین تمرین (سمت چپ با پیراهن آبی)


    به نظرم نگاهی که در نمایشنامه به هندریک هوفگن (شخصیت اصلی «مفیستو»- بازیگر و کارگردان تئاتر هامبورگ) شده با نگاه فیلم و رمان متفاوت است. هوفگنی که در نمایشنامه هست خطاکارتر است ولی با هوفگن فیلم و رمان می‌توان همدل‌تر بود. این جا نقطه‌ای است که نشان می دهد آرین منوشکین (نویسنده نمایشنامه) چگونه وجه تیره و منفی شخصیت هوفگن را پررنگ کرده است.

    که البته من تعدیلش کرده‌ام.

    تعدیلش کرده‌اید ولی ما نگاهی را داریم که معتقد است افراد به شکلی خودبنیاد باید در قبال سیستم و موقعیت‌های مختلف، موضع‌گیری و کنش اخلاقی داشته باشند. پایان ماجرا در فیلم به این صورت است که ما نورهایی را می‌بینیم که بر هوفگن تابانده می‌شود و جمله پایانی او را می‌شنویم که «من فقط یک بازیگرم» و انگار کارگردانِ فیلم و نویسنده رمان (ایشتوان سابو و کلاوس مان) هم می‌پذیرند که در یک ساختار به شدت آلوده، عمدتا نمی‌توان به عامل‌ها ایرادی گرفت و بابت چیزی نقدشان کرد و فرضا پرسید چرا روحت را به شیطان فروختی؟!

    شما در تهران الان در سال ۲۰۱۷ و در وضعیتی که در آن زندگی می‌کنیم، هوفگن را چه میزان به خاطر تصمیمی که می‌گیرد مُحِق می‌دانید و چه میزان شماتت می‌کنید.

     

     

    علت این کار چه بود؟! عدم اعتقاد من به این که در این نمایشنامه حتما باید از ایدئولوژی خاصی حمایت کنیم. در این گروه تئاتری، همه در کنار هم هستند. به عنوان مثال ما در بین چپی‌ها از یک سو الکس را (بازیگر تئاتر «پرنده توفان») داریم که به شدت افراطی است و معتقدست هنر موظف است آن‌چه را می‌خواهد بگوید به شیوه‌ای شعاری و مستقیم بیان کند. از طرف دیگر اُتو اولریشِ چپگرا (بازیگر) را داریم که نسبت به الکس معتدل‌تر است. از آن سمت مگنوس گوتشالک (مدیر تئاتر هامبورگ) را  می بینیم و همسر یهودی‌اش میریام هوروویتس (بازیگر تئاتر «پرنده توفان») را. پس شاهد موضع‌گیری‌های مختلف هستیم و خودِ هندریک هوفگن هم که هر چیزی را به نفعش است انجام می‌دهد.

    چیزی شبیه به فیلم «کانفورمیست» برتولوچی؟ (داستان این فیلم درباره یک ایتالیایی ۳۰ ساله به نام مارچلو کلریچی است؛ مارچلو یک روشنفکر سرکوب شده از طبقه بالای جامعه است که در دوران حکومت موسولینی توسط فاشیست‌ها به کار گرفته می‌شود تا به پاریس برود و یک دگراندیش را که سابقا استاد فلسفه‌اش بوده به قتل برساند…)

    نه به آن صورت. به نظرم هندریک اصلا شبیه به مارچلو کلریچی و آدم‌های حزب بادی نیست. او یک کمونیست معتقد است اما منافع شخصی‌اش را ترجیح می‌دهد. او می‌خواهد خودش را نجات دهد در حالی که به عنوان مثال اُتو اُلریش هم‌حزبی او، می‌خواهد خودش را فدا کند. من هیچ کدام این‌ها را محکوم نمی‌کنم و دلم می‌خواهد این مسئله را به مخاطب منتقل کنم که در آن شرایط تاریخی خاص گزینه‌های متعددی وجود داشته و این تماشاگر است که باید قضاوت کند. یعنی نه هوفگن را محکوم می‌کنم و نه تبرئه و دلم می‌خواهد این کار را بر عهده تماشاگر بگذارم.

     

    سوالی که پیش می‌آید این است که موضع شما چیست؟ به قول شما کسی مانند هوفگن با سیستم کنار می‌آید، دیگری کوچ می‌کند و آن یکی خودکشی و ما ناچاریم از نظر اخلاقی و نه صرفا از نظر زیبایی‌شناسانه در مقابل یکی از این مواضع واکنش نشان دهیم.

    می‌خواهم در جواب شما به بحث افراط و تفریط اشاره کنم. من همیشه در آن دسته از آثارم که جنبه سیاسی- اجتماعی داشته‌اند نشان داده‌ام که خودآگاه و ناخودآگاه به سمت هشدار دادن نسبت به افتادن در دام افراط و تفریط رفته‌ام. این یک هشدار است که بدانیم در موقعیتی شبیه به موقعیت نمایشنامه «مفیستو» و حاکمیت دیکتاتوری چه تصمیم‌هایی می‌توان گرفت و هر کدام از تصمیم‌ها چه عواقبی دارند.

    این اجرا یک وضعیت تاریخی را نشان می‌دهد که می‌تواند در هر کشوری رخ دهد و همچنین انتخاب‌های ممکن برای یک گروه تئاتری را در چنین وضعیتی. یکی از جاذبه‌های این متن برای ما به عنوان افرادی که تئاتر کار می‌کنند این بود که راجع به یک گروه تئاتر است اما تماشاگر معمولی هم که تئاتر کار نمی‌کند با آن همذات‌پنداری می کند، چون او هم در چنین شرایطی باید تصمیم بگیرد که آیا مهاجرت کند؟ بماند و مبارزه کند؟ آیا همکاری کند؟… و همه این‌ها باید از این منظر دیده شود که در صورت بروز چنین وضعیتی چه باید کرد؟ من تلاش کردم بدون افراط و تفریط به این نکته بپردازم.

    من سعی کرده‌ام بر این که کدام موضع درست‌تر است تاکیدی نداشته باشم. این که در چنین شرایطی بهتر است مهاجرت کرد یا مبارزه؟ بهتر است با نهاد قدرت همکاری کرد یا زیر شکنجه عذاب کشید؟ و… هر چند مسلما جهان‌بینی خود را هم دارم.

    gps1

    مطالب مرتبط :

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    مدیر رَسته فناوری اطلاعات «طرح توسعه کسب و کار و اشتغال» پایدار وزارت کار از راه‌اندازی اولین بنیاد کارآفرینی توسعه فناوری‌های نوین در حوزه بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء خبر داد. محمدعبده ابطحی در گفتگو با خبرهدف، با اشاره راه اندازی بنیاد ملی توسعه فناوری در حوزه‌های بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کشور تا پایان هفته جاری گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت سازمان صنعتی ... مطلب کامل

    چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟

    قانون سلیقه‌ای اجرا می‌شود؛ چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق تعاون ایران با اشاره به قوانین دست و پاگیر کسب و کار گفت: سازمان مالیاتی با احیای پرونده های۵ سال گذشته،شرکت‌ها را درگیر کرده و در مواقعی ترمز ادامه فعالیت است. مطلب کامل

    آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    یک مقام مسئول از جلسه فوق‌العاده عصر امروز ستاد تنظیم بازار برای کنترل بازار خبر داد و گفت:با توجه به فراوانی کالا و وضعیت مناسب ذخایر استراتژیک، هرگونه افزایش قیمت کالا در بازار ممنوع است. مطلب کامل

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز/قید مدرک «دیپلم»در قرارداد تمام متصدیان.پیمانکار باجه های فروش بلیت مترو، ضمن اجبار کارکنان به ترغیب مسافران برای شارژ بلیت از طریق دستگاه‌های پوز، آنها را به اخراج در صورت تراکنش پایین دستگاه ها تهدید می کند. مطلب کامل

    ۲۲ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    روزنامه های: هفت صبح - اعتماد - شرق - کیهان - شهروند - ایران - آرمان - همشهری - صبح نو - قانون - بهار - اطلاعات - ابتکار - وطن امروز - جام جم - مردم سالاری - آفتاب - دنیای اقتصاد - عصراقتصاد - کسب و کار - جهان صنعت مطلب کامل

    بخشی از سهام هپکو همچنان در اختیار مالک فاقد صلاحیت

    در حالی که بدلیل فقدان صلاحیت درمالک قبلی هپکو، سهام این شرکت با وکالت بلاعزل در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته امابر اساس اطلاعات«کدال»مالک اولیه همچنان بخشی از سهام را در اختیار دارد. مطلب کامل

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    قیرهای تقلبی چگونه وارد پروژه‌های راهسازی شد؟

    سودهای میلیاردی موجب شده بازار تولید قیرهای تقلبی همچنان گرم باشد و اگرچه ورود این ماده اولیه به پروژه‌های عمرانی محدود شده اما عرضه به بازار همچنان ادامه دارد. مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    طراحی توسط : طراح وب دات کام www.taraheweb.com

    تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت خبر هدف محفوظ است و نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.

    تلفن: 850 550 33 ایمیل: info@khabarhadaf.ir

    تمام حقوق این سایت برای © 2024 خبر هدف. محفوظ است.