وزیرجوانِ پول‌ساز و شغل‌ساز

وزیرجوانِ پول‌ساز و شغل‌ساز

چاپ

وزیرجوانِ پول‌ساز و شغل‌ساز

برنامه وزیرپیشنهادی ارتباطات‌وفناوری‌اطلاعات نظام‌مندكردن كسب‌وكارهای‌مجازی و استارت‌آپ‌هاست

اقتصاد > اقتصاد کلان – شمارش معکوس برای استقرار دوازدهمین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حالی آغاز شده است که گزینه معرفی شده برای این وزارتخانه، جوان ترین گزینه معرفی شده کابینه محسوب می شود.

به گزارش خبرهدف ، جوانی محمد جواد آذری جهرمی بی تردید در جلب نظر نمایندگان و افکار عمومی به وی بی تاثیر نبوده است. او که متولد سال 1360 است، در صورت کسب رای اعتماد با سی و شش سال سن بر صندلی وزارتخانه ای تکیه خواهد زد که عملکرد آن اهمیت وافری برای مردم دارد.

ارتباطات امروز، حرف اول و آخر بسیاری از افراد جامعه است؛وقتی می خواهند درباره ارزانی انرژی و هزینه های این حوزه در سبد هزینه خانوار سخن بگویند، استنادشان به قبض هایی است که هر ماه خانوار برای تلفن و موبایل پرداخت می کنند.

از سوی دیگر فعالان اقتصادی به اهمیت اینترنت در راه اندازی کسب و کارهای نوین،مدتهاست پی برده اند و می دانند در عصر جدید، در آستانه انقلاب ارتباطاتی ، دیگر این فضای مجازی است که پول می سازد.

در برنامه های اعلامی از سوی آذری جهرمی بر کسب و کارهای اینترنت محور، استارتاپ ها و افزایش سرعت و بهبود کیفیت اینترنت تاکید شده است.

وی مشخصا اعلام کرده است: «در حالی‌که قیمت اینترنت موبایل در ایران، جزو ۱۰ کشور به‌صرفه دنیاست اما در شاخص قیمت اینترنت خانگی و ثابت،رتبه ای بهتر از ۹۰ نداریم. گرچه از لحاظ فناوری اینترنت موبایل نسبتا پیشرفت خوبی را طی سال های اخیر شاهد بودیم اما خطوط تلفن در ایران قدیمی هستند. هنوز ۳۰ درصد از خطوط مسی تلفن قادر به ارائه سرعتی بیش از ۲ مگابیت در ثانیه نیستند.»

به گفته وی به صرفه سازی قیمت و بهبود کیفیت جزو برنامه های اصلی دولت دوازدهم برای فراهم سازی شرایط توسعه کسب و کارهای نوپاست.

راه اندازی فاز سوم شبكه ملی اطلاعات و بهره برداری از خدمات دولت الکترونیک نیز در برنامه های اعلامی آذری جهرمی گنجانده شده است.

درخواست های حقیقی برای دارایی مجازی
نام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای افکار عمومی با مساله فیلتر گره خورده است. ممنوعیت دسترسی به برخی شبکه های اجتماعی از دیرباز دغدغه اصلی و اساسی بسیاری از مردم،خصوصا جوانان بوده است. فیلتر بودن فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس، لینکدین و … سبب شده است بازار فیلتر شکن در ایران بسیار داغ بوده و گردش مالی در این حوزه به شدت بالا باشد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات مخالفت خود با فیلترینگ را اعلام کرده است.

وقتی معاون دادستان کل کشور اعلام کرد حمله تروریستی داعش در تلگرام هماهنگ شده بود، برخی تلگرام را در یک قدمی ممنوعیت یافتند. آن روزها هنوز خبری از چینش کابینه دوازدهم نبود و آذری جهرمی در قامت معاون وزیر ارتباطات ، با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود به این گفته ها واکنش نشان داد.

او در صفحه اینستاگرام خود نوشت: ‌«منافقین و داعش از یک ابزار ارتباطی استفاده کرده‌اند»؛ جمله‌ای خبری که تحلیلِ شنونده از نحوه‌ی بیان گوینده این است که بایستی با این ابزار ارتباطی برخورد کرد. تهدید وزیر ارتباطات هم چاشنی نشان دادن جدیت ما. بالاخره دستمان به وزیر می‌رسد اگر به داعش و منافقین و سرویس‌دهنده بین‌المللی نمی‌رسد!

 

راهکار برخورد با داعش و منافقین بستن ارتباطات نیست که اگر ببندیم امروزه هزاران هزار ابزار ارتباطی دیگر موجود است. همیشه همراهی مردم باعث موفقیت ما بوده است.البته پیگیری همدلانه نه تهدیدآمیز برای پاک‌سازی فضای مجازی هم ضروری است.»

و اما بخش خصوصی
در حالی‌که فعالان اقتصادی بازتعریف جایگاه بخش خصوصی را برای روشن شدن موقعیت دولت، بخش خصوصی و تعاونی از اقتصاد ضروری می دانند ، آذری جهرمی بر به رسمیت شناختن این بخش در برنامه های اعلامی خود تاکید کرده است.

آزادسازی فعالیت‌ها و استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی و مشارکت با بخش غیردولتی (داخلی و خارجی) جهت خرید ماهواره ملی و همچنین تسلط بر دروازه‌های ورودی و خروجی ارتباطی کشور و توزیع سامانه‌های صیانت اجتماعی در لایه دسترسی از مهمترین برنامه های اعلامی از سوی جوان ترین گزینه پیشنهادی کابینه دوازدهم است.

 

این دگرگونی در اندازه، گستردگی و پیچیدگی با هیچ یک از آزموده های پیشین بشر سنجیدنی نیست. هنوز نمی دانیم این پدیده چگونه نمایان می شود، ولی یک چیز روشن است، واکنش به آن باید فراگیر و یکپارچه باشد و همه کسانی که در سیاست جهانی سهم دارند، از بخش های دولتی و خصوصی تا دانشگاه ها و نهادهای مردمی را در برگیرد.