پرونده‌ای برای یک سفر به یاد ماندنی

kk

چاپ

پرونده‌ای برای یک سفر به یاد ماندنی/ نخستین سفر یک وزیر خارجه ایرانی به انگلستان بعد از ۱۶ سال

kk

بین الملل > دیپلماسی – این دولت انگار آمده که جبران کند همه انزواهای هشت ساله دولت های نهم و دهم را، هر چه در آن سالها در انزوا بودیم، حالا سران و رهبران کشورهای مختلف، برای دیدار با روحانی و ظریف صف کشیده اند.

سفری بعد از ۱۶ سال. انگار این دولت آمده تا تمام اولین ها باشد بعد از بیش از یک دهه. سفر به فرانسه و ایتالیا، سفر رهبران سوئیس و اتریش به ایران، میزبانی وزرای خارجه تروییکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلستان) بازگشایی سفارت ها در بریتانیا و تهران، برقراری روابط با کانادا و …

وزیر خارجه کشورمان برای حضور در کنفرانس سوریه به بریتانیا دعوت شد. نشستی که قرار است آلام و دردهای مردم سوریه را مورد توجه قرار دهد تا شاید راهی پیدا شود برای خروج از این وضعیت.

ظریف پیشتر (سه شنبه شب) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان درخصوص اهداف این سفر گفت: همان طور که می دانید در روز پنج شنبه در لندن کنفرانسی در ارتباط با سوریه برگزار خواهد شد؛ این اجلاس بین المللی است و برای کمک به مردم سوریه برگزار می شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت حضور ایران در این اجلاس به عنوان کشوری که همواره در مسیر ارائه کمک های انسانی به مردم سوریه تلاش کرده است، گفت: در کنار شرکت در این اجلاس، گفت وگوهایی را نیز با برخی از مقامات شرکت کننده در اجلاس در مورد سوریه و همچنین اجرای برجام خواهیم داشت و در مورد مسائل دوجانبه نیز با برخی از شرکت کنندگان در این کنفرانس گفت وگو خواهیم کرد.

وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به فرودگاه لندن در جمع خبرنگاران دلیل حضورش در این کنفرانس را اینگونه برشمرد: از جمهوری اسلامی ایران برای این اجلاس در سطح سران دعوت شده بود اما تصمیم گرفته شد من در این اجلاس شرکت کنم .

ظریف افزود: این اجلاس فرصتی برای طرح مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد بحران سوریه و نیز کمک هایی که کشورمان به مردم سوریه در سال های گذشته وهم اکنون ارائه می دهد، خواهد بود.

ظریف همچون باقی سفرهایش، این یکی هم فشرده بود و به محض آغاز سفر، دیدارهای فشرده اش آغاز شد. دیدار و گفتگو با دبیر کل سازمان ملل آغازگر مذاکرات وزیر خارجه کشورمان در بریتانیا بود. دیدارهای ظریف با سران و وزرای خارجه کشورهای جهان همچون  والستروم وزیر خارجه سوئد، ملک عبدالله پادشاه اردن ، ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق ، حیدر علی اف رئیس جمهوری آذربایجان، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس، داود اوغلو نخست وزیر ترکیه، جان کری وزیر خارجه ایالات متحده بخشی از این دیدارهای فشرده بود.

دکتر ظریف در سخنرانی اصلی خود در اجلاس سوریه بر لزوم ادامه گفتگو به عنوان تنها راه حل حصول صلح و آرامش در سوریه تاکید کرد و از همه طرف ها خواست همین مسیر را دنبال کنند.

دیدار با ایرانیان مقیم لندن هم بخش دیگری از برنامه سفر کاری آقای ظریف بود. جلسه ای که در آن آقای وزیر حضور گسترده مردم در انتخابات و انتخاب دکتر حسن روحانی انتخابی هوشمندانه دانست که زمینه ساز تحولات کنونی در عرصه سیاست خارجی معرفی شد.

همچون دیگر سفرهای ظریف، این بار هم ترافیک برای دیدار با وزیر خارجه کشورمان سنگین است و برنامه کاری او فشرده تر از همیشه. جهان منتظر است صدای ایران را بشنود، صدایی که نه با زبان تهدید یا بی درایتی که با بیان تدبیر و امید شنیده می شود.

سفر وزیر خارجه کشورمان تا شنبه ادامه خواهد داشت و شنبه عصر به وقت تهران، ظریف لندن را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.