چرا آمار کشته شده های حادثه منا پر از تناقض است؟

vvv

چاپ

پس از فاجعه تاریخی که دو روز پیش در مکه اتفاق افتاد، مقامات عربستانی آمار کشته شده ها را 717 نفر اعلام کرد و با این وجود که حدود 850 نفر زخمی هستند و تعداد زیادی از حجاج نیز گم شده اند، این آمار تغییر چندانی نکرد و به 719 نفر رسید.

صبح روز پنجشنبه پس وقوع حادثه منا، رسانه های خارجی مانند گاردین آمار کشته شده ها را حداقل 150 نفر اعلام کردند، اما فقط 5 ساعت بعد این آمار به 717 نفر رسید، چیزی که مقامات عربستانی نیز آن را تایید کردند اما به شکل عجیبی با وجود زخمی شدن حدود 850 نفر و مفقود شدن هزاران نفر پس از گذشت حدود 2 روز فقط 2 نفر  به تعداد کشته شدگان اضافه شد.

این در حالی است که رئیس سازمان حج و زیارت ایران تعداد کشته شده ها را حدود ۲هزار نفر نفر اعلام کرده است یعنی حدود سه برابر بیشتر از آمار تایید شده توسط مسئولان عربستانی. البته یک رسانه چینی نیز اعلام کرده است که تاکنون 1300 کشته و 2000 نفر نیز زخمی شده اند.

آمار کشته شده های هر کشور

مردم بیش از 180 کشور در فاجعه امسال حضور دارند و بسیاری از کشورها در حادثه منا آسیب دیده اند؛ از کشور های آفریقایی تا استرالیا و بسیاری کشور های اروپایی تاکنون 120 مسلمان بریتانیایی و 236 مسلمان مقیم پاکستان پس از این فاجعه گم شده اند.

اما آمار کشته شده های تعدادی از کشور ها از این قرار است:

تعداد کشته شده ها

  کشور

131

ایران

87

مراکش

18

ترکیه

30

مالی

14

هند

14

مصر

7

پاکستان

5

سنگال

6

نیجریه

3

کنیا

3

الجزایر

3

اندونزی

1

افغانستان

1

هلند

1

سودان

1

فیلیپین

البته در مجموع تعداد کشته ها در این آمار 325 نفر است یعنی حدود 400 نفر کمتر از آمار اعلام شده توسط مسئولان عربستان. درواقع سعودی‌ها هنوز به شکل دقیقی ملیت و تعداد کشته شده ها را منتشر نکرده اند.

آمار مفقود شده ها در بعضی از کشور ها:

تعداد مفقود شده ها

کشور

365

ایران

236

پاکستان

120

بریتانیا

8

افغانستان

5

ترکیه

 

یکی از دلایلی که ایران توانسته Hمار دقیق تری نسبت به دیگر کشورها داشته باشد، نظم خوب کاروان ایران در ساماندهی زائران خود است. تقریبا هیچ زائر ایرانی به طور متفرقه برای حج تمتع به عربستان نمی رود. حتی ایرانیان خارج از کشور هم ترجیح می دهند با ساز و کار سازمان حج و زیارت ایران به حج مشرف شوند. به همین دلیل ایران بهتر می تواند زائران خود و حوادث اینچنینی را مدیریت کند.

چنین شرایطی برای زائران بسیاری از کشورها وجود ندارد. به همین دلیل مسوولان سعودی توانسته اند تاکنون در یک بایکوت خبری، تلفات حادثه روز پنجشنبه جمرات را مسکوت نگه دارند. حتی آنها به مسوولان ایرانی اجازه بررسی اجساد را نداده اند. تنها دیروز مجوز بررسی بیمارستان ها برای یافتن مفقودان از میان مصدومان حادثه داده شد در پی این اتفاق هم تعداد مصدومان کاروان ایران بالا رفت و از مفقودان ایرانی کاسته شد.

vvv

vvv