• انواع حساسیت پوستی در کودکان    :   آلرژی پوستی در کودکان خردسال در مقایسه با افراد دیگر رایج‌ تر است، حساسیت پوستی کودک می ‌تواند سلامت جسمی و روحی او را مختل کند. یکی ...
  • روحانی مسئولیت گرانی بنزین را بپذیرد    :   عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اینکه رئیس جمهور مسئولیت شوک بزرگ افزایش قیمت بنزین را به گردن وزارت کشور بیاندازد، قابل قبول نیست؛روحانی باید مسئولیت این اقدام را بپذیرد.
  • حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند    :   حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند/ کروکی‌ها الکترونیکی می‌شوند.رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بنا این است تا اواخر بهمن ۸ هزار دست افزار دیگر به دست‌افزار موجود در راهور اضافه کنیم و داستان قبض کاغذی کلاً تمام شود و پلیس یکدست با دست‌افزار جریمه کند.
  • جزئیات آمار حوادث شغلی    :   جزئیات آمار حوادث شغلی/۴۴ درصد حوادث در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله.جدیدترین آمار حوادث ناشی از کار نشان می‌دهد ۴۴.۳ درصد از حوادث کار مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله قرار دارند. همچنین ۷۱ درصد حوادث در ساعات صبح رخ می‌دهد.
  • در صورت امکان سهمیه بنزین به ۱۰۰ لیتر افزایش یابد    :   رئیس کمیسیون آموزش مجلس از رئیس‌جمهوری خواستار تثبیت قیمت‌ها شد و گفت: اگر امکان دارد سهمیه بنزین به ۹۰ تا ۱۰۰ لیتر افزایش یابد تا مردم دچار مشکل نشوند.
  • اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود    :   اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود/ با اغتشاشگران برخورد جدی شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اگر آرامش همین گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود.
  • ۷۸۰هزار موتور‌سیکلت، مردم تهران را خفه می‌کنند، می‌کشند

    تقدیمی هدف:

    ۷۸۰هزار موتور‌سیکلت، مردم تهران را خفه می‌کنند، می‌کشند

    ۱۹درصد آلودگی‌هوای تهران، سهم موتورسیکلت‌هاست،‌ رقمی قابل‌توجه و البته کشنده!

    جامعه > محیط زیست – منابع متحرک ۸۵ درصد آلودگی هوا در تهران را تولید می‌کنند، از میان این منابع متحرک، موتورسیکلت‌ها با سهم ۱۹ درصدی سهم بالایی در این آلودگی دارند.

    : کار راه‌اندازترین وسیله در خیابان‌های شلوغ تهران است. با آن می‌توان از شَر هر ترافیکی خلاص شد، سر هر قراری به موقع رسید و حتی با آن ترس را تجربه کرد و ادرنالین بیشتری به خون تزریق کرد؛ «موتورسیکلت»، وسیله‌ای که هم در حمل و نقل ایرانیان نقش بسیاری ایفا می‌کند و هم سهم بالایی را در آلودگی هوای کلان‌شهرها دارد.

    ارقام نقش بسته بر تابلوی کنترل کیفت هوا در تهران نشان می‌دهد که دی ماه امسال، تهران آلوده‌ترين هوای دی ماه 3سال اخير را تجربه کرده است. حتی در روز هوای پاک هم که امروز باشد، هوا آلوده وبد. البته این وضعیت تنها خاص تهران نیست. با آغاز فصل سرما بسیاری از شهرهای صنعتی و کلان‌شهرها با مشکل هوای آلوده مواجه بوده‌اند. اراک، تبریز و اصفهان در کنار تهران پاییز را با آلودگی هوا به پایان می‌رسانند. اما چه چیزی سبب آلودگی هوا می‌شود؟

    آلودگی هوا معضلی نو و تازه نیست. سالیان دراز است که گیربان ایران و شهرهای پرجمعیت و صنعتی آن را گرفته و سومین عامل مرگ‌ومیر را شامل می‌شود. معضلی که شاید همه به خوبی از دلایل بروز آن آگاه هستند اما بد نیست نظر کارشناسان را نیز در این باره بدانیم. کارشناسان عامل آلودگی هوا را به دو گروه آلاینده‌های متحرک و غیر متحرک تقسیم می‌کنند. وسایل حمل و نقل از جمله انواع خودروها و موتورسیلکت آلاینده‌های متحرک و کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی نیز آلاینده‌های غیر متحرک را شامل می‌شوند. اما کدام یک از این آلاینده‌ها سهم بیشتری در آلودگی هوا دارند؟

    برخلاف باور ریز نقش‌ترین وسیله حمل و نقل در ایران بیشترین سهم از آلودگی هوا را به خصوص در تهران دارد. به گفته علی اصغر رجبی، رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست 85 درصد از کل آلودگی‌ها در سال ۹۳ مربوط به حوزه منابع متحرک و ۱۵ درصد نیز سهم منابع ثابت مانند صنایع و کارخانه‌ها در تهران است.

    براساس آنچه که او اعلام کرده است از ۷۲۶ هزار تن آلاینده‌ای که در سال ۹۳ از دو منبع ثابت و متحرک در تهران تولیده شده، ۶۱۸ هزار تن سهم آلاینده‌های متحرک و ۱۱۰ هزار تن سهم آلاینده‌های غیر متحرک است. از 618 هزار تن آلودگی که به وسیله آلاینده‌های متحرک تولید شده 45 درصد سهم منابع متحرک سواری، 18 درصد آن سهم تاکسی‌ها، 19 درصد آن سهم موتورسیکلت‌ها، 15 درصد متعلق به وانت‌ها و 3 درصد مربوط به مینی بوس و اتوبوس ها بوده است.

    شاید در وهله اول ۱۹ درصد آلودگی توسط متورسیکلت‌ها در تهران آمار بالایی به نظر نیاید به خصوص وقتی این آمار را در کنار سهم ۴۵ درصدی خودروهای شخصی بگذارید و یا نسبت تعداد موتور به خودرو را در نظر بگیرید و بگویید در تهران 3میلیون خودرو و  780 هزار موتور تردد می کنند (آمار موتورسیکلت‌های پلاک شده در تهران، 3.5 میلیون دستگاه است که تخمین زده می‌شود 780 هزار دستگاه مدام تردد می‌کنند.) اما بابید بدانید که با وجود تعداد نسبتا اندک موتوسیکلت ها نسبت به خودروها اما این موتورسیکلت ها هستند که سهم بیشتری از تولید آلودگی برعهده دارند. چرا که هر موتورسیکلت برابر با سه خودرو آلایندگی تولید می کند و حدودا به ازای هر چهار خودرو یک موتوسیکلت وجود دارد که اگر یک موتوسیکلت سامان دهی شود به اندازه ۴ خودرو می تواند از میزان آلاینده های هوای تهران بکاهد.

    نکته قابل توجه اینکه اگر طرح‌ LEZ به طور کامل در تهران اجرا شود و همه راننده‌ها به معاینه فنی و سلامت خودروهایشان اهمیت بدهند، تنها 10درصد از میزان آلودگی‌هوای پایتخت کاسته می‌شود.

    بحران ملی؟

    البته این آمار تنها مختص تهران است و نمی‌‌توان سهم منابع متحرک و غیر متحرکی که در این آمار از آن یاد شده به سایر شهرهای کشور تعمیم داد. دلیل اصلی آن هم این است که در تمامی شهرها سهم منابع متحرک و غیر متحرک به یک اندازه نیست و سهم صنایع در تولید آلودگی هوا می‌تواند در شهرهای صنعتی بیشتر باشد.

    با این حال اما اگر بخواهیم این آمار را به کل کشور به طور تقریبی تعمیم دهیم با یک ضرب و تقسیم و یک تناسب گیری ساده می‌توانیم بگوییم در صورتی که سهم موتورسیکلت در سراسر شهرهای ایران برابر باشد با وجود 10.5 میلیون موتور در حال تردد در کشور بیش از یک میلیون و ششصد هزار تن آلاینده در سال تولید می‌شود.

    اما سهم واقعی موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا چقدر است؟ پاسخ این سوال را باید در سخنان و آمار وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران جست‌و‌جو کرد. او گفته است به طور میانگین هر موتورسیکلت به ازای هر کیلومتر پیمایش حدود 15 گرم آلودگی ایجاد می‌کند. او گفته است که در بررسی‌های انجام شده مشخص شده موتورسیکلت‌های ساخت داخل در هر کیلومتر بین 12 تا 22 گرم آلودگی تولید می‌کنند.

    با این تفاسیر و با توجه به اینکه هر موتورسيكلت در هر كيلومتر تردد 15گرم آلودگي وارد هوا مي‌كند، پس بدين‌ترتيب 780 هزار موتورسیکلتی که در تهران تردد دائم دارند، هر روز 286 تن مونواكسيد كربن، 100 كيلوگرم دي‌اكسيد گوگرد، 7.9 تن دي‌اكسيد نيتروژن، 83 تن تركيبات آلی فرار و 2.6 تن ذرات معلق توليد می‌كنند. حجم بالای توليد مونواكسيدكربن مهم‌ترين خطری است كه اگزوز يك موتورسيكلت براي سلامتی شهروندان دارد. در معرض مستقيم اين گاز قرار گرفتن مي‌تواند موجب مرگ مستقيم يا صدمات تنفسي حاد به هر شخص شود.

    هرچند سهم و میزان تولید آلودگی به وسیله موتورسیکلت در ایران به اندازه‌ای است که زنگ‌ خطر سلامتی را به صدا در آورد اما این خطر زمانی جدی‌تر و ترسناک‌تر می‌شود که آمارها از تولید سالانه 450 هزار عدد موتورسیکلت در کشور خبر می‌دهند. تولید موتورسیکلت‌هایی بنزینی که 95 درصد از آنها کاربراتوری هستند و به گفته حجت الله بهروز، قائم مقام معاون ترافیک شهردار هر کدامشان می توانند بیش از سه برابر خودروهای استاندارد ایرانی آلایندگی تولید کنند.

    براساس آمار انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در سال 90، 813206 دستگاه، در سال 91، 418733 دستگاه، در سال 92، 316144 دستگاه، در سال 93، 538682 دستگاه، در سال 94، 426249دستگاه و در سال 95 تا کنون، 220312دستگاه تولید شده است.

    چگونه از شر موتورهای آلاینده خلاص شویم؟

    حالا اما علاوه بر توقف تولید و ورود موتورسیکلت‌های کاربراتوری و جایگزین شدن موتورسیلکت‌های انژکتوری به جای موتورسیلکت‌های کاربراتوری و تشویق مردم برای خرید موتورهای برقی، ساماندهی موتورسیکلت‌های آلاینده با توجه به ورود به فصل سرما و تشدید آلودگی هوا در دستور کار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفته و رئیس این سازمان از همکاری با پلیس راهور در این زمینه نیز خبر داده است.

    الزامی شدن دریافت آرم طرح ترافیک سالانه برای موتورسیکلت‌های پایتخت اما راه کار دیگری است که اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از آن خبر داده و گفته است: ‌در حین بررسی تعرفه‌های طرح ترافیک در کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران برای اولین بار پیشنهاد شد که در راستای ساماندهی موتورسیکلت‌های پایتخت، تمهیدات ویژه‌ای برای سال 96 اتخاذ شود. وی در تشریح این برنامه‌ها گفته است: بر همین اساس تمامی موتورسیکلت‌های پایتخت برای ورود به محدوده طرح ترافیک باید نسبت به اخذ آرم طرح ترافیک سالانه اقدام کنند. همچنین مقرر شد که موتورسیکلت‌ها عوارض سالیانه خود را نیز پرداخت کنند؛ به گونه‌ای که موتورسیکلت‌های انژکتوری 10 درصد عوارض یک خودرو، موتورسیکلت‌های کاربراتوری 20 درصد عوارض یک خودرو و موتورهای برقی نیز از عوارض معاف هستند که این برنامه‌ها از سال 96 اجرایی خواهد شد.

    با این حال اما به دنبال راهی برای بهبود آلودگی هوا تهران، مجلسیان آخرین تصمیمات را برای موتورسیکلت‌ها گرفتند و با تصویب وظایف دولت برای حفاظت از محیط زیست در برنامه ششم، دولت را موظف به اعطای تسهیلات و پیش‌بینی اعتبار لازم در بودجه سالانه جهت از رده خارج کردن سالانه 10 درصد از موتورسیکلت‌های بنزینی و جایگزینی با موتورسیکلت‌های برقی کرد.

    gps1

    مطالب مرتبط :

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    مدیر رَسته فناوری اطلاعات «طرح توسعه کسب و کار و اشتغال» پایدار وزارت کار از راه‌اندازی اولین بنیاد کارآفرینی توسعه فناوری‌های نوین در حوزه بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء خبر داد. محمدعبده ابطحی در گفتگو با خبرهدف، با اشاره راه اندازی بنیاد ملی توسعه فناوری در حوزه‌های بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کشور تا پایان هفته جاری گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت سازمان صنعتی ... مطلب کامل

    چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟

    قانون سلیقه‌ای اجرا می‌شود؛ چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق تعاون ایران با اشاره به قوانین دست و پاگیر کسب و کار گفت: سازمان مالیاتی با احیای پرونده های۵ سال گذشته،شرکت‌ها را درگیر کرده و در مواقعی ترمز ادامه فعالیت است. مطلب کامل

    آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    یک مقام مسئول از جلسه فوق‌العاده عصر امروز ستاد تنظیم بازار برای کنترل بازار خبر داد و گفت:با توجه به فراوانی کالا و وضعیت مناسب ذخایر استراتژیک، هرگونه افزایش قیمت کالا در بازار ممنوع است. مطلب کامل

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز/قید مدرک «دیپلم»در قرارداد تمام متصدیان.پیمانکار باجه های فروش بلیت مترو، ضمن اجبار کارکنان به ترغیب مسافران برای شارژ بلیت از طریق دستگاه‌های پوز، آنها را به اخراج در صورت تراکنش پایین دستگاه ها تهدید می کند. مطلب کامل

    ۲۲ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    روزنامه های: هفت صبح - اعتماد - شرق - کیهان - شهروند - ایران - آرمان - همشهری - صبح نو - قانون - بهار - اطلاعات - ابتکار - وطن امروز - جام جم - مردم سالاری - آفتاب - دنیای اقتصاد - عصراقتصاد - کسب و کار - جهان صنعت مطلب کامل

    بخشی از سهام هپکو همچنان در اختیار مالک فاقد صلاحیت

    در حالی که بدلیل فقدان صلاحیت درمالک قبلی هپکو، سهام این شرکت با وکالت بلاعزل در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته امابر اساس اطلاعات«کدال»مالک اولیه همچنان بخشی از سهام را در اختیار دارد. مطلب کامل

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    قیرهای تقلبی چگونه وارد پروژه‌های راهسازی شد؟

    سودهای میلیاردی موجب شده بازار تولید قیرهای تقلبی همچنان گرم باشد و اگرچه ورود این ماده اولیه به پروژه‌های عمرانی محدود شده اما عرضه به بازار همچنان ادامه دارد. مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    طراحی توسط : طراح وب دات کام www.taraheweb.com

    تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت خبر هدف محفوظ است و نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.

    تلفن: 850 550 33 ایمیل: info@khabarhadaf.ir

    تمام حقوق این سایت برای © 2024 خبر هدف. محفوظ است.